Mi az a chatbot?
A chatbot egy olyan szoftver, amely hangalapú vagy írásbeli kommunikációt képes folytatni emberekkel. Az ilyen programokat gyakran arra tervezik, hogy meggyőzően szimulálják, hogyan viselkedne egy ember beszélgetőpartnereként. A chatbotokat általában online kommunikációs felületeken használják különféle gyakorlati célokra, ideértve az ügyfélszolgálatot vagy az közvéleménykutatásokat. Egyes chatbotok kifinomult természetes nyelvfeldolgozó rendszereket használnak, az egyszerűbbek pedig a kapott kulcsszavak alapján adatbázisból megkeresik a legmegfelelőbb vagy az ahhoz leginkább hasonlító válaszokat.
Ha feltesszük a kérdést, hogy miért van szüksége egy vállalkozásnak chatbotra, akkor a legrövidebb válasz, hogy azért, mert az év minden napján, a nap 24 órájában működik, ily módon pedig csökken annak az esélye, hogy érdeklődőt, potenciális vevőt veszítesz el. Az alábbi kérdésekre adott válaszok pedig további segítséget adnak arra, hogy ezen technológia használata miért is válik egyre fontosabbá a vállalkozások számára.
1. Kapacitáshiánnyal küzd céged?
Egy rátermett ügyfélszolgálatos kolléga mennyi online beszélgetést tud kezelni egyszerre? Maximum 2-3 beszélgetést. A chatbotot nem korlátozza az emberi teljesítőképesség. A chatbotoknak ilyen felső korlátja nem létezik. Az emberi munkaerő kiegészítése chatbottal új lehetőségeket is jelent, vállalkozásod új lendületet kaphat és ezáltal új piacokra juthatsz be.
2. Sok kérdést kapsz ügyfeleidtől?
Ha vállalkozásodhoz sok kérdés érkezik, akkor a chatbotok le tudják venni a terhet az ügyfeles kollégák válláról. Az első kapcsolatfelvételi pontként a chatbot szűri az ügyfelek hívásait, és csak szükség esetén – ha nem tud válaszolni a kérdésre – irányítja az ügyfeles kollégához a hívást.
3. A termék/szolgáltatás palettádon nagy a hasonlóság?
Ha olyan termékeket és/vagy szolgáltatásokat értékesítesz, amelyek majdnem teljesen helyettesítik egymást (azaz a vásárló nehezen tud különbséget tenni köztük), akkor ügyfeleidnek segítségre lesz szüksége a megfelelő termék kiválasztásában. A látogatók tanácsot kérnek akkor is, ha drága terméket vásárolnak, például okostelefonokat, fényképezőgép-tartozékokat, mert biztosak szeretnének lenni abban, hogy a számukra teljesen megfelelőt választják. A chatbot segít az ügyfeleknek a termék vagy szolgáltatás kiválasztásában, hiszen nagy részüktől az esetek többségében ugyanaz a kérdés merül fel (például egy szállás esetében: Gyerekbarát-e?; Meddig kell elfoglalni a szállást?).
4. Az Y és Z generációnak értékesítesz?
Az új generáció jellemzően nem impulzus vásárló. Szeretnek érdeklődni és összehasonlítják a termékeket mielőtt vásárolnák. Ezenkívül az is empirikus tény, hogy az új generáció inkább az élő online csevegést részesíti előnyben a telefonhívásokkal szemben. Tehát ha a célcsoportod ez a generáció, akkor a chatbot bevezetése bizonnyal megtérülő befektetés lesz.
5. Intenzív online marketing tevékenységet folytatsz?
Minél többször szólítod meg ügyfeleidet, annál több üzletkötésre számíthatsz. Ha online csatornákat (legyen az akár weboldal, akár Facebook messenger) használsz a velük folytatott kommunikációban, akkor a chatbot hasznos lehet bizonyos feladatok automatizálására és egyszerűsítésére.
6. Interaktív marketing platformot keresel?
Az alkalmazások és a weboldalak legnagyobb részétől eltérően a chatbotok aktív felhasználói élményt jelentenek a látogatók számára. A magas interaktivitást igénylő marketing kampányok esetében a chatbot használata szinte kötelező. Technológiai megvalósításából adódóan több emberrel is kommunikál egyidőbe.
7. Növelni szeretnéd a szervezeti hatékonyságot?
Ha túl sok erőforrást éget el az ügyfelek online háttértámogatása, akkor szintén a chatbot lehet a megoldás. Ahelyett, hogy több embert alkalmaznál – ami manapság egyébként is lehetetlen küldetés, ezt Te is tudod – ismétlődő ügyfél kérdések megválaszolására, telepíts egy chatbotot, automatizálj!
A chatbot kérdés margójára
Az automatizálási technológiák átveszik életünk minden területén az ismétlődő, mechanikus és gondolkodást kevésbé igénylő feladatokban a szerepet. Gondoljunk csak az okos városokra, intelligens otthonokra, automatizált munkafolyamatokra, de olyan technológiák fejlesztése is az automatizálás kategóriájába tartozik, mint például digitális személyi asszisztensek. Minden új fejlesztés egy lépéssel közelebb viszi az emberiséget egy integrált és digitális jövőhöz. Az iparági szakértők egyetértenek abban, hogy a chatbot technológia még gyerekcipőben jár. Még csak a felületét kapirgáljuk annak a jövőbeli állapotnak, ahogyan a chatbotok működni és szolgálni fognak bennünket a nem túl távoli jövőben.
Egy dolog azonban biztos, a chatbotok itt vannak, folyamatosan fejlődnek, mind a vállalkozások, mind pedig a fogyasztók életét egyre jobban behálózzák. A chatbotok korai bevezetése az ügyfélszolgálati területen lehetőséget kínál vállalkozásodnak a jövőbeli felhasználásuk megértésére az üzleti élet egyéb területein is. Csak a kipróbálásuk, tesztelésük révén fedezhetünk fel innovatív, hatékonyságnövelő módszereket.
Ha olyan vállalkozás tulajdonosa vagy, amely online is működik (és itt messze nem csak az e-kereskedelmi oldalakról beszélhetünk, hanem azokról a vállalkozásról, amelyek értékesítenek „bármit is”, tehát a vállalkozások 99%-áról) és üzletedet ki szeretnéd bővíteni, hatékonyabbá, jövedelmezőbbé szeretnéd tenni, akkor eme törekvéseid sikerességét nagyban befolyásolja, hogy alkalmazod-e ezt a technológiát, avagy sem. Természetesen a megfelelő és átgondolt alkalmazásuk a törekvést pozitív irányban befolyásolja. A chatbotok ma minden online üzleti vállalkozás számára teljesítenek két alapvető előnyt: egyedi termékeket (hozzáadott értékkel rendelkező, vonzó, élményt adó termékek) és az interaktív, intenzív piaci jelenlétet. A chatbot alkalmazásával nem csak intelligens AI (Mesterséges Intelligencia) technológiát használ a hatékonyságnövelésre, de ügyfeleid számára izgalmasabb, interaktívabb, élményekkel bővített vásárlási lehetőséget is biztosít. Végül a legfontosabb: mint a lehetőség korai alkalmazója, többet fogsz profitálni a technológia folyamatos fejlődéséből.
Ha szeretnél többet megtudni a digitalizáció által biztosított hatékonyságnövelő lehetőségekről, szeretnél díjmentes, személyes tanácsadást, keresd megyei kollégánkat: