A vállalkozások döntéshozóinak egyre kevésbé van idejük a napi teendőkön túlmutató információk begyűjtésére. Sok esetben a munkavégzés helyszínére történő eljutás során, autóban igyekeznek információhoz jutni. Egy gazdasági témákat feldolgozó rádió gyakran segítséget nyújt az informálódáshoz, azonban ez szinte kizárólag a budapesti vállalkozások számára meglévő lehetőség. A vidéken elérhető rádiók közül nagyon kevés vállalkozik egy gazdasági témájú műsor készítésére. Sőt, az adott téma itt sem pont akkor hallható, amikor az érintett és érdeklődő vállalkozások vezetőinek lehetősége van a rádió közelében lenni. Murphy törtvénye alapján a lényeg elhangzásakor bejövő telefonhívás töri meg az adás értelmezhetőségét és élvezhetőségét, a visszahallgatás esélye minimális. Ezen nehézségek leküzdésére ad megoldást a podcast.
Mi is az a podcast?
A podcast az elektronikus hírlevél, egy rádió és egy hangoskönyv ötvözete. Egy olyan szóban elhangzó hanganyag gyűjtemény, amelyet – az átlagember számára is elérhető mobiltelefonos technológiákkal – bárki elérhet a saját időbeosztásához igazítva.
A hírlevelekhez annyiban hasonlít, hogy egy-egy csatornára – így nevezzük az azonos témaköröket összekapcsoló egységeket – fel lehet iratkozni, értesítést kap az új (hang)anyagok megjelenéséől az érdeklődő. Egy applikáció segítségével letölthető a hanganyag és egy internet elérés nélküli helyen is utólag meghallgatható, így ezen ismérve hasonlít leginkább a hangoskönyvekre.
Lehetőség van arra, hogy mindenki a maga ízlése és érdeklődési köre alapján összeállítsa a saját csatornáinak listáját vagy akár témakör vagy szerző, az adott anyagban szereplő személy alapján „feliratkozzon” az értesítésekre.
Milyen podcast alkalmazást használjak?
Vállalkozói témakörben az egyik legszélesebb tartalmi kínálata a Mentor FM nevű alkalmazásnak van, amelyben napi aktualitásoktól az elméleti kérdések feldolgozásán túl sikeres vállalkozások vezetőivel történő, könnyen befogadható beszélgetések is találhatóak.
Számos hírportál vagy tematikus weboldal is indít saját podcast csatornákat, érdemes a gyakran látogatott weboldalunk ilyen irányú szolgáltatásait nyomon követni.
Hogyan hasznosíthat egy vállalkozás egy podcast csatornából?
Talán a legfontosabb hasznosulás a tájékozottság eredményeként valósul meg, azonban kis utánajárással, munkával lehetőség van arra, hogy akár a közvetlen forgalom növekedéshez vagy a márkaépítéshez is hozzájáruljon. A podcastek üzemeltetői – a vállalkozásokhoz hasonlóan – szeretnének egyediek lenni, keresik azokat a témákat, amelyek sokakat érdekelhetnek és a kérdéskört speciális, eddig fel nem dolgozott módon, hangvételben, megközelítésben mutathatják be.
Egy vállalkozásnak lehetősége van arra, hogy szakértelmét, tapasztalatait megosztva egy már meglévő podcaston „szerepelve” mutassa meg magát.
Indítson-e saját podcast-et egy vállalkozás?
Ugyanúgy, ahogyan a hírlevelek esetében is, a legfontosabb kérdésre kell választ adnunk: Fogok-e tudni folyamatosan új tartalmat nyújtani a hallgatóimnak? Lesz-e rá időm, erőforrásom, hogy az előre meghatározott ütemterv szerint megcsináljam az anyagokat? Amennyiben igen, még mindig az a kérdés, hogy az ehhez szükséges technikai hátteret tudom-e biztosítani? A vállalkozás által képviselt minőséggel azonos minőségű tartalmat tudok-e rendszeresen gyártani? Tudok-e egy önálló csatornát felépíteni, ahhoz elegendő hallgatót toborozni, hogy megérje egyedül belevágni ebbe a munkába?
A podcast az elfoglalt és a kényelmes emberek számára nyújt megoldást az információk begyűjtésére, az olvasással járó „terhet” veszi le az információkra nyitott, kíváncsi emberek válláról. Az unalomig ismételt szófordulattal élve a „folyamatosan gyorsuló világunkban” pedig egyre többen leszünk, akik ebbe a csoportba tartozunk, ezért fontos eszköz lehet a jövőben az információk eljuttatásához. Érdemes ezt a csatornát is mind tájékozódáshoz, mind tájékoztatáshoz igénybe venni.