A koronavírus kitörése mindenekelőtt emberi tragédia, amely több százezer embert érint, azonban a globális gazdaságra is egyre növekvő hatása van. Ezen cikk célja az, hogy az üzleti vezetőknek egy képet adjon a naponta változó helyzetről és annak a vállalkozásokra gyakorolt következményeiről.

Mit tudunk eddig a járványról?

A COVID-19 koronavírus a február 24-ei héten lépte át a fordulópontot. A Kínán kívüli esetek először haladták meg a Kínán belüli eseteket: február 29-ig már 54 ország jelentette az eseteket. A járvány leginkább négy területen koncentrálódik– Kínában (Hubei tartományban), Kelet-Ázsiában (Dél-Koreában és Japánban), a Közel-Keleten (Iránban) és Nyugat-Európában (elsősorban Olaszországban). Összességében a leginkább érintett országok a világgazdaság közel 40% -át képviselik. Az emberek napi mozgása és a személyes kapcsolatok száma miatt valószínűtlen, hogy a COVID-19 terjedése megállítható legyen. És bár a kínai helyzet stabilizálódott a rendkívüli közegészségügyi intézkedések végrehajtásával, új esetek is előfordulnak, például Latin-Amerikában (Brazília), az Egyesült Államokban (Kalifornia, Oregon és Washington állam) és Afrikában (Algéria és Nigéria). Az Egyesült Államok Betegségek Ellenőrzési és Megelőzési Központjai egyértelműen feltételezik a járvány közösségi mozgások miatti terjedését, és sajnos a napi szintű bizonyítékok is ezt igazolják.

Noha a jövő bizonytalan, valószínű, hogy a négy súlyosan érintett országban folyamatosan növekszik majd az esetek száma és új fertőzött területek is kialakulhatnak . A közvélemény szerint a fertőzéseket nem tudják elszigetelni. A fogyasztói bizalom, különösen a fertőzött területeken egyre gyengébb, és tovább csökkenhet az utazási korlátozások és a tömeges összejövetelek korlátozásai miatt. Várhatóan Kína lesz az első, amely kilábal a járványból, de a globális hatás sokkal hosszabb ideig lesz érzékelhető. A globális növekedés lassulására számítunk 2020-ra. Az alábbiakban áttekintjük a gazdasági hatások és a fellendülés két legvalószínűbb forgatókönyvét, valamint betekintést nyújtunk és bevált gyakorlatokat szolgáltatunk arra vonatkozóan, hogy az üzleti vezetők hogyan tudják cégüket navigálni ebben a bizonytalan és gyorsan változó helyzetben.

Gazdasági hatás

Alapvető forgatókönyvünkben a járvány folyamatos terjedése a kialakult területeken, valamint a közösségi terjesztés miatti új területeken a globális GDP-növekedés 0,3–0,7 százalékpontos csökkenését eredményezi 2020-ra. Eközben Kína továbbra is a felépülés útján megy, a második negyedév közepéig a gazdaságát teljesen újra tudja indítani (a lassú engedélyezési folyamatok és a bevándorló munkavállalók kapacitás hiányának jelenlegi kihívásai ellenére). Mivel más földrajzi térségekben folyamatosan növekszik az esetek száma, valószínű, hogy a betegség előrehaladásának megállítására vagy lelassítására irányuló mozgási korlátozásokat vezetnek be. Ez szinte biztosan a kereslet hirtelen csökkenését fogja eredményezni, ami viszont csökkenti a gazdasági növekedést a második és a harmadik negyedévben. A kereslet helyreállása az új esetek növekedésének lassulásától függ, amelynek legvalószínűbb oka a „szezonalitás” lenne – a terjedés csökkenése az időjárás felmelegedésével párhuzamosan, hasonlóan az influenzához az északi féltekén. A kereslet akkor is visszatérhet, ha a betegség halálozási aránya sokkal alacsonyabbnak bizonyul, mint amit jelenleg látunk.

Azokban a régiókban, amelyekben most még nem tapasztalható gyors esetnövekedés (például az Amerikai kontinens), egyre valószínűbb lesz a hosszabb kifutású közösségi terjesztés (például a sürgősségi klaszterek kibővítése miatt az Egyesült Államok nyugati részén). A COVID-19 fokozott ismerete, valamint a hosszabb felkészülési idő segíthet ezeknek a területeknek az esetszámok növekedésének kezelésében. A kevésbé hatékony egészségügyi rendszerekkel rendelkező területeken azonban várhatóan erősebb járvány terjedés tapasztalható majd. Az alacsonyabb kereslet lassíthatja a világgazdaság növekedését 1,8 és 2,2 százalék közötti értéken, az év elején elképzelt 2,5 százalék helyett.

Nem meglepő, hogy az ágazatok különböző mértékben lesznek érintettek. Néhány ágazatban, mint például a repülés, az idegenforgalom és a vendéglátás, csökkenni fog a kereslet (hiszen ha az ügyfelek úgy döntenek, hogy nem mennek étterembe, akkor ezek az ételek megmaradnak). Ez a veszteség nagyrészt pótolhatatlan. Más ágazatokban késedelmes kereslet várható. Egyes fogyasztási cikkek esetében a járványtól való aggodalom miatt kereslet csökkenés várható, ám ezeket később a vásárlók pótolják, miután a félelem megszűnik és a bizalom visszatér. Ezek a keresleti sokkok – amelyek átmenetiek a járvánnyal fertőzött területeken – jelentősen alacsonyabb éves növekedést jelenthetnek. Egyes ágazatok, például a repülés is, erősebb érintettséget fognak tapasztalni.

A pesszimista forgatókönyv szerint az esetek száma gyorsan növekszik a jelenlegi területeken, és Észak-Amerikában, Dél-Amerikában és Afrikában kialakulnak a hosszabb kifutású közösségi terjedés központjai. Pesszimista forgatókönyvünk feltételezi, hogy a vírus nem szezonális, és hogy az esetek továbbra is növekednek 2020-ban. Ez a forgatókönyv jelentős hatást gyakorolna a gazdasági növekedésre 2020-ban, és globális recessziót eredményezne.

Mind az alap-, mind a pesszimista forgatókönyvek mellett, a fogyasztók keresletének csökkenésén túl a vállalatoknak meg kell birkózniuk az ellátási lánc kihívásaival is. Jelenleg azt látjuk, hogy az erőteljes, központosított beszerzési csoportokkal és a kínai beszállítókkal jó kapcsolatokkal rendelkező vállalatok magabiztosabbak abban, hogy megértsék azokat a kockázatokat, amelyekkel e beszállítók szembesülnek (ideértve a második és a harmadik szintű szállítókat is). Mások továbbra is küzdenek Kínával és más fertőzött területekkel való kitettségükkel. Tekintettel a viszonylag gyors kínai gazdasági újraindulásra, sok vállalat az átmeneti stabilizációs intézkedésekre összpontosít, nem pedig az ellátási láncok Kínából történő áthelyezésére. A COVID-19 emellett gyorsító szerepet játszik a vállalatok számára az ellátási láncok stratégiai, hosszabb távú változtatásainak elvégzésében – olyan változásokra, amelyeket már előtte is mérlegeltek.

Az üzleti vállalkozások fókuszpontjai

Az alábbi hét intézkedés segítheti a vállalkozásokat.

Védje alkalmazottait!

A COVID-19 válság sok ember számára érzelmileg kihívást jelentett, soha nem látott módon változtatta meg a mindennapi életét. A vállalatok számára a szokásos üzleti tevékenység nem működik most. Érdemes kidolgozni egy olyan alkalmazotti támogatási tervet, amely összhangban áll az esetleges legkonzervatívabb irányelvekkel, és kiindulási pontokkal szolgál az irányelvek megváltoztatásához. Egyes vállalatok összevetik erőfeszítéseiket másokkal, hogy meghatározzák az embereknek a legmegfelelőbb vállalati politikát és támogatási szintet. A vezetőknek a megfelelő pontossággal és gyakorisággal kell kommunikálniuk az alkalmazottakkal a COVID-19 vírus kezelésével kapcsolatosan, miközben megfelelő szintű autonómiát is adniuk kell nekik.

Hozzon létre egy többfunkciós COVID-19 csoportot!

A társaságoknak érdemes kinevezniük a vállalat vezetője közvetlen irányítása alá egy felelőst, valamint a vállalat minden területéről egy-egy tagot, akik a járvánnyal kapcsolatos kommunikációban részt tudnak vállalni. Legtöbb esetben a csapattagoknak ki kell lépniük a mindennapi feladatkörükből, és idejük nagy részét a vírusellenes lépésekre kell fordítaniuk. Néhány lépés a legtöbb vállalatnál általános lesz, például: a) a munkavállalók egészsége, jóléte és feladatkörük ellátása; b) pénzügyi stressz-tesztelés és vészhelyzeti terv kidolgozása; c) ellátási lánc ellenőrzése, gyors reagálás és hosszú távú rugalmasság; d) marketing és értékesítési reakciók a kereslet erőteljes változásaira; és e) koordináció és kommunikáció az érintett körökkel. Ezeknek az alcsoportoknak javasolt meghatározniuk a következő 48 órára vonatkozó, folyamatosan kiigazított célokat, valamint a heti célokat, mindezt a vállalat által elfogadott tervezési forgatókönyv alapján. A csoportnak be kell indítaniuk egy egyszerű működési ütemtervet, amely az eredményekre és a döntésekre összpontosít, és nem tolerálja azokat a találkozókat, amelyek ezek egyikét sem szolgálják.

Győződjön meg a likviditás megfelelő szintjéről!

A vállalkozásoknak meg kell határozniuk a vállalati környezethez igazított forgatókönyveket. A bevételt és a költségeket befolyásoló kritikus változók számára elemzési és szakértői bemenetek segítségével definiálhatják a bemeneti számokat. A társaságoknak minden forgatókönyv szerint modellezniük kell pénzügyi adataikat (cash flow, eredménykimutatás, mérleg), és meg kell határozniuk azokat a kiváltó tényezőket, amelyek jelentősen ronthatják a likviditást. Minden ilyen tényezőhöz a társaságoknak meg kell határozniuk a szervezet stabilizálására irányuló lépéseket az egyes forgatókönyvekben (a szállítók és a követelések optimalizálása; költségcsökkentés; leválasztások és M&A).

Stabilizálja az ellátási láncot!

A vállalatoknak meg kell határozniuk az ellátási láncnak való kitettség mértékét és valószínűsíthető időtartamát a fertőzött területeken, ideértve az 1., 2. és 3. szintű beszállítókat is, valamint a készlet szintjét. A legtöbb vállalat elsősorban az azonnali stabilizációra koncentrál, mivel a legtöbb kínai üzem jelenleg újraindítási módban van. Fontolóra kell venniük a kritikus alkatrészek ésszerűsítését, a vasúti/légi árufuvarozási kapacitás előfoglalását, az értékesítés utáni készletek hídként történő felhasználását mindaddig, amíg a termelés meg nem kezdődik, magasabb prioritás szerzését a beszállítóiknál, és természetesen a beszállítók újraindulásának támogatását is. A vállalatoknak meg kell kezdeniük azon termékek ellátásának kezelését, amelyek – amint a készlet normalizálódik, szokatlanul magas keresletet mutatnak. Bizonyos esetekben indokolt lehet a középtávú vagy hosszabb távú stabilizáció, amely a kereslettervezés frissítését, a hálózat további optimalizálását, valamint az új szállítók felkutatásának és szerződési folyamatának felgyorsítását igényli. Ezek némelyikét a jelenlegi járványtól függetlenül is érdemes elvégezni az ellátási lánc rugalmasságának biztosítása érdekében – ez egy folyamatos kihívás, amelyet a COVID-19 helyzet egyértelműen megmutatott nekünk.

Maradjon közel ügyfeleihez!

Azok a vállalatok, amelyek jobban kezelik a kihívásokat, gyakran sikeresek, mivel érzik a legfontosabb ügyfélszegmensekbe való befektetés fontosságát és előre igyekeznek megjósolni viselkedésüket. Például Kínában a fogyasztói kereslet visszaesett, de nem tűnt el – az emberek drámaian elmozdultak az online vásárlás felé mindenféle árucikk tekintetében. A vállalatoknak az online csatornákba  be kell fektetniük a többcsatornás disztribúció ösztönzésének részeként. Ez magában foglalja az online értékesített áruk minőségének biztosítását is. Az ügyfelek változó preferenciái várhatóan nem fognak visszatérni a járvány kitörése előtti normákhoz.

Gyakorold a tervet!

Sok csúcscsapat nem fordít időt a nehéz időszakokra való felkészülésre, csak akkor, amikor már benne vannak abban. Ez az a helyzet, ahol a kerekasztalok vagy szimulációk felbecsülhetetlen értékűek. A vállalatok asztali szimulációkkal definiálhatják és ellenőrizhetik aktiválási protokolljukat a reakció lépések különböző fázisaira (csak vészhelyzeti tervezés, teljes körű reakció, egyéb). A szimulációknak meg kell határozniuk a döntéshozók személyét, biztosítaniuk kell, hogy az egyes csapattagok szerepe egyértelmű legyen, ki kell küszöbölniük a folyamatokat akadályozó vagy lassító tényezőket, valamint biztosítaniuk kell, hogy szükség esetén a terv végrehajtásához szükséges intézkedések mindenki számára egyértelműek. és a szükséges erőforrások rendelkezésre állnak.

Mutassa be a célt!

A vállalkozások csak annyira erősek, mint azok a közösségek, amelyekben léteznek. A vállalatoknak ki kell találniuk, hogyan tudnak megfelelően reagálni a felmerülő helyzetekre, és hogyan tudják a megfelelő reakció lépéseket támogatni – például pénzzel, felszereléssel vagy szakértelem biztosításával. Néhány vállalat például a járványra való reagálásként átalakította a termelését orvosi maszkok és ruházat készítésére.

Forrás: McKinsey&Company: COVID-19: Implications for Business