Ezt a kérdést valószínűleg elég sokan felteszik maguknak. Az elektronikus kereskedelem rohamosan nő világszerte, így Magyarországon is. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2010 és 2017 között csaknem tízszeresére emelkedett az elektronikus kereskedelmi forgalom, amely 2017-ben elérte a 408,5 milliárd forintot.
Nem csoda hát, ha a webshopok száma is folyamatosan növekszik, hiszen egy dinamikusan növekvő piacból szeretnének a kereskedők minél nagyobb szeletet kapni. Aki kereskedelemmel foglalkozik és még nem szánta rá magát, hogy az interneten is népszerűsítse portékáját, az valószínűleg arra gondol, hogy a nagyok már úgyis rég ott vannak, nincs már ott keresni valóm. Óriási tévedés. A helyzet az, hogy olyan dinamikusan fejlődik a webes technológia és az online marketing (ideértve a közösségi médiát is), hogy az a hitvallás, miszerint a nagyobb hal megeszi a kisebbet, már rég idejét múlt. Egy újonnan indított webshop is képes dinamikus növekedésre és soha nem látott árbevétel produkálására, ha jól csinálják.
Itt pedig el is érkeztünk a cikk témájához, azaz hogyan lehet elrontani egy ígéretes lehetőséget egy rossz koncepcióval.
Nem jött ki a matek…
Mielőtt belevágunk az online kereskedelembe, nagyon fontos az előzetes felmérés, kalkuláció, számítások elvégzése. Az összes járulékos költséget figyelembe vettük? Ehhez mérten jól áraztuk be a termékünket/szolgáltatásunkat?
Nem számoltunk minden költséggel
Egy webshop indítása csak a mesében néz ki úgy, hogy feltesszük a termékeinket egy e-kereskedelmi oldalra és viszik, mint a cukrot. Ezzel szemben a valóság az, hogy gondolnunk kell a következőkre:
- Általános szerződések
- Adatvédelem
- Adatfeltöltés
- Szállítási módok kidolgozása
- Banki költségek
- Ügyfélkapcsokat kezelése
- Készletkezelés
- Stb.
Elektronikus kereskedelmi oldalunk van, de nem foglalkozunk online marketinggel?
Ismerjük a célközönségünk online szokásait? Csúnya idegen szóval „targetáltunk” ? Pontosan tudnunk kell, hogy hol és mikor, mennyi pénzből tudjuk elérni a célközönségünket. Ha pedig elértük, akkor ismernünk kell a szokásaikat, igényeiket, mert csak akkor tudunk majd nekik értékesíteni.
Nem építettünk brandet? Nem építettünk bizalmat!
A látogatók nem fogják tudni azonosítani a termékünket. Ezért a fizetett hirdetések jó része is feltehetően kidobott pénz lesz, a konverziós rátánk nagyon alacsony lesz (konverziós ráta: a terméket megtekintőkből ténylegesen vásárlóvá válók aránya).
Webshopot indítottunk tartalmi terv nélkül? Ez nagy hiba volt
Ha a bevételünk jelentős részét életünk végéig fizetett hirdetésre akarjuk költeni, akkor nincs szükségünk tartalmi tervre. Ellenben, ha idővel szeretnénk organikus (nem fizetett) módon is eladni, akkor a termékünkkel kapcsolatban komoly, hasznos és rendszeres szöveges és videó tartalmat kell szolgáltatnunk az oldalunkon.
A platform kiválasztása
Egyedi fejlesztés? Nyílt forráskódú rendszer? Bérelt webshop? Nem is olyan könnyű a döntés ugye. Az tévhit, hogy az egyik akkor jobb, ha sok termékünk van, a másik meg ha kevés. Itt inkább az a döntő, hogy milyen pénzügyi forrás áll rendelkezésünkre. Olyan sok platform van már a piacon, hogy mindegyik fajtából van sok és kevés termékre is alkalmas szoftver. Javaslom ezzel kapcsolatban tapasztalt szakértő tanácsát vegyük igénybe.
Ügyfélkapcsolati menedzsment. Az mi?
Nagyon fontos a következő gondolat, amelyet jó, ha mindörökre az emlékezetünkbe vésünk. A potenciális online vásárlóink tulajdonképpen nem is a termékünket vagy a szolgáltatásunkat veszik meg, hanem élményt vásárolnak a pénzükért. Ezt a hagyományos, boltban történő vásárlás során már megtanultuk. Amikor bemegy a vásárló szereti, ha foglalkoznak vele, figyelnek az igényeire. Pont így van ez a webes vásárlásoknál is, szóval ugyanazt a figyelmet és törődést ott is meg kell adnunk.
Digitalizáltuk a boltunkat, de mindent manuálisan magunk csinálunk? Rossz döntés
Már a gondolattól is fura érzésnek kell úrrá lennie rajtunk, hogy digitális boltot üzemeltetünk, de ügyeinket manuálisan, magunk kezeljük.
Automatizáljunk, amit csak lehet: raktárkészletkezelést, ügyfélkapcsolatot (itt bővebben a ChatBotok előnyeiről, itt pedig arról, hogy melyik a legjobb választás), ajánlatokat, marketinget, feladatkezelést stb.
A fenti lista csak a jéghegy csúcsa. Ennél sokkal több problémába futhatunk bele, amelyekkel tapasztalat hiányában nem biztos, hogy egyedül meg tudunk birkózni.
Többek között ezeknek a problémáknak a feltárására és megoldási javaslat készítésére jött létre a Modern Vállalkozások Programja. A Program a jelenlegi járványügyi helyzetre tekintettel a mikro-, kis- és középvállalkozások részére telefonon és online chat formában elérhető, ún. digitális segélyvonalat működtet.
Szolgáltatásunk díjmentes!