Olvasási idő: 3 perc

Ebben a cikksorozatban bemutatom, hogy kinek szabad, kinek ajánlott webáruházat nyitnia, közérthetően, és minél több hasznos információ átadásával.

Miről lesz szó:

  • mikor érdemes belevágnod,
  • milyen termékkel,
  • mire kell figyelned a kezdeti lépésekben,
  • egyáltalán, milyen fajta webáruház típusok vannak, mikor, melyik fajtát érdemes választanod,
  • mennyi idődbe fog kerülni, melyet talán teherként fogsz kezdetben megélni (igen teherként, mivel munka, magától nem lesz kész, valakinek foglalkozni kell vele),
  • mit tartalmazzon az oldalad,
  • hogyan tudj ügyfeleket vonzani,
  • és még rengetek mindent, de haladjunk szép sorban.

Miért fontos ez a téma?

1. Mert mindig aktuális, folyamatosan változnak a vásárlói igények, a felületek, a trendek.

2. A tapasztalatom az, hogy a döntéshozók (igen, lehet, hogy Te is!)  téves információkkal rendelkeznek.

3. A most záródott GINOP3.2.2 pályázatban a cégek 75% kereskedelmi ágazatból jött, mindenki webáruházat akart, de tényleg.

4. Elég sok kérdéssel bombáznak a cégvezetők, amikor náluk járok, ezért született meg a cikk.

Milyen kérdéseket kapok:

1. Mennyibe fog ez kerülni? Mindenhol ennyi?

2. Milyen jogszabályoknak kell megfelelnem?

3. Itt van egy működő honlap, nézz már rá, milyennek találod?

4. A többit „a mit tudhatsz meg tőlem” pontban már leírtam.

5. Azért még egy: Melyek a jelenlegi trendek, s mi várható a következő években?

A cikksorozat beindításának apropójaként az szolgált, hogy legutóbb voltam egy kisebb vállalkozásnál. Azt mondta nekem a cégvezető a beszélgetés közben, hogy de kár, hogy nem korábban jöttem, mert múlt héten volt nála egy PROFI webáruház készítő cég képviselője, aki azt mondta, idézem: „Megcsináljuk a shopot, utána más dolga nem lesz, csak hátradől és figyeli, hogy pörög a profit!”

No persze. Szóval a tanulópénzt hidd el, már más befizette helyetted. A sztori folytatása: persze a cégvezető, akkorra már kifizette a shop díját.

Első fontos statisztikai adat, amit megosztok veletek az az, hogy tudjuk-e, miből maradunk ki, ha nem lépünk időben. Igen, tudjuk. Ez a pénz. A pénzből maradunk ki.

10 éve Magyarországon még csupán 100 milliárd forintot költöttünk az online világban a magyar webkereskedőknél, míg 2015-ben 319 milliárdot, 2019-ben kb. 767 milliárdot Tehát így első ránézésre azt kell mondani, hogy a piac él, és folyamatosan növekszik.  Ezekben a számokban nincs benne 2 nagyon fontos piaci szereplő: az apróhirdetési oldalak és a külföldi kereskedők. Csak Magyarországon kétévente  megduplázódik a piac bevétele. Ráadásul 2019-ben átlagban egy vásárlásunkkor 15.400 forintot költöttünk egy alkalommal, ami 2400 forintos növekedést jelent a 2016-os évhez képest, azaz egy ember, ha már ott van egy boltban többet is hagy ott!

Gondold csak át, Te ott vagy a vásárlók között?  Na ugye. Erről beszélek.

Forrás: enet.hu

Még egy fontos adat: az online kereskedelem 2017-ben a teljes hazai kereskedelem 5%-t tette ki, míg 2019-ben ez a szám már 7% volt! Csak az előző évhez képest 13%-os növekedés! Szóval a csúszkát lehet még húzogatni, ott a maradék 93%! Érdekel?

Tavaly csak a Black Friday akció keretében kb. 50 Mrd forintot hagytunk ott az online térben, ez 33% -s növekedés az előző évhez képest!

Azért meg kell említenem, hogy az elmúlt 2 évben csak a bérelhető webáruházak száma cirka 2000-el nőtt az előző évhez képest, azaz sokan belevágnak, és biztos van olyan oldal már, ami pont a Te terméked konkurrenciája, de ez miért is lenne baj?

A második nagyon fontos statisztikai adat: mi vásárlók, mit keresünk és vásárlunk az online térben

  1. Műszaki cikkeket,  elektrotechnikai – , számítástechnikai eszközöket
  2. Baba dolgokat, játékokat
  3. Kozmetikumokat

Melyik termék kategória forgalma nőtt leginkább 5 éve, azaz 2015-ben?

  • Baba-mama
  • Állateledel
  • Élelmiszer, háztartási cuccok

2019-ben a Google adatai szerint az emberek ezeket a webáruházakat keresték fel a leggyakrabban:

  1. ruházat / cipő
  2. játékok
  3. bútorbolt

Viszont forgalomnövekedésben azok a webshopok értek el jobb eredményt, ahol kvázi mindent be lehet szerezni!

További érdekesség még, hogy a számítástechnikai eszközök, közel 60%-t már az online világban értékesítik, és a könyveket is már gyakrabban vásároljuk online, mint hagyományos úton!

Arra a kérdésedre tehát, hogy milyen termékkel indítsd be a webáruházadat több válaszom is van:

1. Nem azt kell nézned, hogy jelenleg mi megy, de NAGYON, hanem azt, hogy az elkövetkező 2-3 évben mi lesz a legjobban növekvő piac. Figyelj és kutass (más nem fogja helyetted megtenni!)

Miért?

  • A jelenlegi legnagyobb forgalmat bonyolító kategóriák területén van a legnagyobb verseny.
  • Ide már beszálltak a tőkeerős multik (kb 10 cég lefedi a teljes forgalom 90%-t).
  • Az árversenyben szerintem lemaradnál, és egyelőre a vásárlók még mindig a legjobb terméket viszik.

2. Azzal a termékkel indíts, amihez értesz. Hidd el, lesznek kérdések, mert ugyan Te most azt hiszed, hogy el tudsz adni sok-sok kütyüt, de amikor azt kérdezi majd a vevőd, hogy hogyan kell beállítani ezt, meg azt, vagy, hogy jó lenne egy support is mellé, szóval ciki, ha nem vagy otthon a saját termékedben.

3. Ha van egy kis üzleted, ahol átlagos dolgokat árulsz, átlagembereknek, ÉRDEMES kikerülni az online térbe.

S hogy miért? Mert értesz hozzá! Mert nem túl speciális a dolog, így nagy blikkre azt kell, hogy mondjam, hogy kérdések, és elakadások nélkül tud a vevő nézelődni, vásárolni.

Van egy lámpákat értékesítő cég Kecskeméten, aki megalakulása pillanatában keresett fel. Azt tanácsoltam, hogy NE létesítsen bemutató termet (kisüzletet), mert eleve sokba kerül a bérleti díj, meg az arculati elemek lakberendezése, meg az online kassza, meg az internet, meg a bekamerázás, meg a „rátermett” eladó lány munkadíja, és még sorolhatnám tovább. Akkor a vezető úgy döntött, hogy mégis belevág, létesít egy bemutató üzletet. Fél év múlva, MIVEL nem ment az üzlet, átköltözött egy NAGYOBB helyiségbe, közelebb a központhoz, de már ezzel párhuzamosan készíttetett egy webáruházat. Ezt az üzletet 6 hónap múlva bezárta, és már csak online érhető el. Miért? Sok ok közül a legfontosabb: mérte a vásárlások adatait, és arra a következtetésre jutott, hogy a kecskeméti vásárlók aránya mindösszesen 5%!  A többi vevő az online térből érkezik. Azt a pénzt, ezért amit bérleti díjként beleöntött más pénztárcájába, most online marketingre, hirdetésekre költi.

4. Ha olyan speciális terméked van, amiről senki se tud, mert nem látja a multi üzletekben.

Kézzel festett bigyó, ékszer stb..  Itt a legfontosabb kérdés az, hogy TE tudd, mi az!

5. Figyeld a külföldi (pl. USA) trendeket, ha ott valami beindul, akkor általában 2-3 hónap eltéréssel nálunk is kezd megjelenni a termék.

A cikk folytatásában az alábbi témákat fogjuk alaposan átbeszélni:

  • Mekkora forgalmat várhatsz mindentől független.
  • Milyen formában lehet működtetni, hogyan teszteld, hogy eladható-e a terméked.
  • Beszélek a megtérülésről is.
  • stb.

Ugye Te tudod az alábbi kérdésre a választ?

Online kasszát kell-e üzemeltetnie webáruházaknak? Igen vagy NEM? A következő cikkben erről is lesz szó.

Forrás: