Olvasási idő: 6-7 perc

Egy Rejtő Jenő idézettel kezdem az írásom: „Minden jó, ha vége van”. Ezt várjuk mi most mindannyian. Ugyanakkor a járvány utáni időszakra fel kell készülni. Mit tervezel a „vége van” utánra?

Ha úgy érzed, hogy van még tennivalód, és ehhez segítséget nyújthat az online világ, akkor olvass tovább, mert olyan gyűjteménnyel szolgálok, ami talán olyan ötleteket hozhat a felszínre, amelyek a vállalkozásod stabilizációjával, felépülésével vagy éppen jövőbeli növekedésével kapcsolatosak.

A jobb tájékozódásod céljából egy kis vizuális segítséget nyújtok:

  • 🧨 Most Tedd meg! Talán még ma igaz, működhet, de holnapra már ki tudja?! 
  • ✅ Ellenőrizd le!
  • 📄  Rakd rendbe, mert mindig jól jön!
  • 🕑 Ha van rá most időd, akkor csináld meg, mert a jövőd építed vele!

1. Minőséged mindig, árad, bár fogcsikorgatva, de tartsd meg (ne emelj!) 🧨

A magyar ember nagyon árérzékeny, ezért most ezen a fronton nem szabad csak úgy játszadozni velük!

Az ügyfelek memóriája kiváló, jobban emlékeznek egy rossz élményre, mint 1000 jóra.

Ha beszállítód megemelte az árát, vagy a beszerzési költségeid megemelkedtek, még akkor is tarts ki bizonyos szintig, próbáld nullszaldósra kihozni a helyzetet.

Ha most emeled az áradat, akár csekély 10%-al, pillanatnyi megoldásnak jónak tűnhet, viszont a későbbiekben nagyon meg fogod érezni, negatív értelemben.   

Van kivétel, ha el tudod magyarázni, hogy azért emelted a szolgáltatásod árát, mert olyan biztonsági lépéseket vezettél be, ami az ügyfeleid érdeke, de ezt szuper erősen kell kommunikálni!

A jelenlegi helyzetben jól megválasztott üzleti filozófia, az etika széleskörű elterjedése lehet majd a megoldás az újrakezdéshez.

2. A kommunikáció ereje a kommunikációban rejlik🧨

Minden elérhető platformon közöld, hogy mi van most veled. Rakd ki az indexet, hogy tudják az ügyfeleid, hogy merre tartasz! Ha elérhető vagy, akkor mondd el, hogy milyen formában, mi a nyitva tartásod, esetleg változott-e valami. Ha részlegesen bezártál az se baj, csak tudjanak róla, hogy ez egy ilyen helyzet. A lényeg a tájékoztatáson van.

Érdemes most elmondani azt is, hogy Te milyen óvintézkedéseket teszel/tettél a saját és ügyfeleid védelmének maximalizálására.

3. A VÁSÁRLÓKAT ELŐTÉRBE HELYEZVE gondold át a webshopod működését 🧨📄✅

Ezt a pontot kifejezetten e-kereskedőknek készítettem.

A megnövekedett rendelés miatt, lassabban érhet el a csomag az ügyfélhez?

Készlet- vagy alapanyaghiányod van, ezért kérdéses a szállítási idő?

Mi számít most leginkább az ügyfeleknek? A SZÁLLÍTÁSI IDŐ! „Mikorra ér már végre ide biztonságban a rendelésem?”

Vásárlói szemmel nincs annál kiábrándítóbb, ha a vásárlás során nem látható a várható szállítási idő:  én konkrétan otthagyom az ilyen webshopokat!

A legfontosabb feladatod, tehát most az, hogy időben tájékoztasd az ügyfeleidet a szállítási idő bármikori változásáról, mert ha a 2-3 nap hirtelen felugrik 15-20-ra, akkor hagyjuk meg azt a lehetőséget a vásárlónak, hogy maga döntsön a termék további sorsáról (lehet, hogy így is kell neki).

Termékekre lebontva külön-külön mutasd be a várható szállítási időt:

  • Már kosárba rakás előtt, – végleges rendelés leadás előtt, – ha már kifizette.

Az is elképzelhető, hogy időközben megváltozott a készleted, és nem tudod teljesíteni a rendelést!

Ha a teljes csomagot már nem tudod neki összeállítani, akkor is értesítsd, mondd el, hogy pont az, amit kiválasztott mikorra érhet oda, vagy ajánlj fel hasonlót, vagy kérdezd meg, hogy anélkül is kell-e a teljes rendelés?

4. SAJÁT MAGADAT ELŐTÉRBE HELYEZVE, gondold át a webshopod működését🧨📄✅

A Modern Vállalkozások Programja által működtetett segélyvonalon mostanában egyre gyakrabban kapjuk ezt a kérdést, hogy miként tudná csökkenteni egy webshop az át nem vett csomagok arányát? Na lássuk, miként:

  • Elsőnek is emlékeztetlek az előző pontra, ha nincs mindig tájékoztatva a vevő a szállítási időről, türelmetlen lesz, elveszíti a bizalmát, és máshonnan rendel: azaz fontos a tájékoztatás!
  • Fizettess előre!  Az utánvét sajnos még nagyon hasít, de ha kedvezményt kínálsz előre utalás esetére, talán rávehetők az emberek a használatára.
  • Ígérj és adj valami ajándékot, amit akkor tud meg az ügyfél, ha átvette a csomagot. Így a visszaküldést csak a csomagolási és a szállítási költség terhére tudja megtenni, ami talán eltántorítja tőle.
  • A jogszabály adta lehetőséged szerint 30 napod van a visszafizetésre, ezt maximálisan használd ki és jelezd az oldaladon, kiemelten az ÁSZF-ben is.  Ne az terjedjen el rólad, hogy „már másnapra itt van a pénz”!
  • Vezess be loyalty programot, amely során adj bónusz pontot az átvett és vissza nem küldött csomagokra.
  • Ha lehetőséged van rá, akkor ez a leghatásosabb: minden egyes megrendelőt hívj fel telefonon! A tapasztalat szerint drasztikusan lecsökkent az át nem vett csomagok száma az ilyen ügyfélszolgálati technika használatával.

5. Brand, azaz márka-tartás vagy -építés 📄🧨🕑

Ha még nincs egységes arculatod, akkor itt az idő, hogy legyen!  Ha már kommunikálsz, ne felejtsd el az egyik legfontosabb alapszabályt: az egységességben az erő.

Legyen az honlap, vagy közösségi felületek, vagy hírlevél, vagy konferenciabeszélgetés keret vagy egy egyszerű névjegykártya: mindenütt ugyanazzal a vizuális megjelenéssel mutatkozz.  (Színek, betűtípusok, grafikai elemek). Természetesen ne feledd a jó szlogent!

Ez alapszabály, de MOST még fontosabb, mint bármikor: mindenhol tüntesd fel a legfontosabb elérhetőséged!

6. Dolgozd ki végre a hosszútávú céljaidat szolgáló online marketing stratégiád 📄🕑

A legtöbb vállalkozás, akinél eddig jártam, nem rendelkezett stratégiával, ad-hoc módon használja az online világ adta eszközöket.

Nem számít, melyik iparágban vagy, döntő fontosságú, hogy rendelkezz sikeres online marketingstratégiával, így folyamatosan új potenciális ügyfeleket szerezhetsz, megtarthatod a régieket.

Ha neked sincs, akkor ez, így ránézésre bonyolultnak tűnhet, de nem az. Miért? Mert az üzleti adataid a Te fejedben vannak, úgyhogy Te ismered legjobban a vállalkozásod.

Az alapok koncepció kidolgozásához ezeket a kérdéseket tedd fel magadnak, és a válaszaidat pedig skicceld le, de gyorsan:

  • Mi a célod az online világban? (Márkaismertség, több ügyfél, több eladás, nagyobb árbevétel)
  • Kik az ügyfeleid? (B2B, B2C)
  • Milyen ügyfél specifikációkat tudsz fejből összeírni? (terület, életkor, nem)
  • Jelenleg, hogyan találnak rád? (szájról-szájra, honlap, közösségi felületek)

7. Adj 21 új pontot a post listádhoz! 🧨 📄🕑

A post tematika az egyik legkézenfekvőbb és leghasznosabb dolog egy online platformokat is üzemeltető vállalkozásnál. Pont úgy, ahogy a gyerek életébe is kell a rendszer, úgy kell neked a post ötletlista. Kézen fogva vezet, megnyugtatja az embert, hogy ott van, előre tudsz dolgozni.
Tehát, ha nincs még, ne habozz, készíts egyet! Egy táblázatba kezdd el felsorolni, hogy miről tudnál írni egy-egy rövid 7 sorost.

Jelenlegi helyzetben egy-két példa: – Emlékeztesd az embereket, ki vagy, hogyan kezdted el. – Menj a színfalak mögé. – Válaszolj egy GYIK-ra.  – Call centered elérhetősége. – Megváltozott nyitva tartásod. – Már lehet előre utalással is fizetni! –  Gyors készlet jelentés. -Óvintézkedéseink.

Miután kész vagy az ötleteléssel, írd be a naptáradba, hogy mikor, milyen oldalon, mit szeretnél felrakni. A Facebook oldaladon most akár heti 3 tartalmad is tud nagy elérést produkálni, csak jól kell azokat ütemezni. Instán most a napi 1 is működik. 

A weboldalad (elhanyagolt) blog részébe írj egy jó szakmai cikket, és oszd meg: ez kéthetente 1 cikket jelent, összesen 3 pont a jelenlegi post ötletlistádon. Ez a pont szoros kapcsolatban van a 2. ponttal!

8. Honlap fejlesztése 📄🕑

Szomorú adat, hogy Magyarországon a kkv szektorban a vállalkozások felének nincs honlapja, akinek van, azok felének pedig nincs frissítve, nem trendi, nem mobilbarát.

Úgyhogy, ha még nincs, akkor legyen! Bármilyen piachoz tartozol is, egy honlap megléte mára már nem lehet kérdéses.
Tudom, hogy egy komplex honlap elkészítése rendkívül sok időt vesz igénybe. (Adatok összegyűjtése, fotók készítése)

De úgy érzem, hogy most a barátságos otthon melegében tudsz rá időt szánni!

Gondold át mit tudnál rajta fejleszteni, és csináld is meg (vélhetően most a programozód is jobban ráér). Különben pedig, ha nem vagy megelégedve a programozóddal és eddig nem szántad rá magad…, nagyon sok jó webes rohangál fel, s alá a szobájában munkára várva!

Egy-két tipp, mivel tudsz ügyfélelégedettséget növelni:

  • Rakj az oldaladra online Chat modult, és ugyanazzal a lendülettel kösd szépen össze a Facebook oldaladdal, így egy eszköz használata elegendő lesz a felmerülő kérdések megválaszolásához: ugye ez a Messenger! Ez eléggé meg tudja dobni az oldalad konverzióját.
  • Mellesleg el is kezdhetnél ismerkedni a chatbotokkal!
  • Frissítsd a honlapod designját!
  • Tegyél fel rá ügyféllistaépítési lehetőségeket (csali termék, hírlevél stb.)
  • Jól láthatóan emeld ki a szállítási és fizetési módjaid!

9. A honlapod / webshopod hányadik helyen van most a Google-ban? Javítsunk rajta! ✅🕑📄

A keresőoptimalizálást elszokták hanyagolni a cégek, sajnos ez tényszerű megállapítás. Vélhetően azért, mert örülnek annak, hogy van egy honlapjuk / webshopjuk, azt elkezdik feltölteni, ezt követően pedig vagy már nincs idejük a technikai paraméterek megfelelő beállítására, vagy úgy gondolják, hogy ezeket a programozó már megcsinálta, vagy éppen nem is tudják, hogy ezekre figyelniük kellene!

Csak néhány fontos paraméter, amik, ha jól vannak beállítva, akkor akár előrébb is kerülhetnél a Google-ban! Ezeket csekkold le (válaszd ki a megfelelőt: 👍👎):

  • Gyors és megbízható tárhelyszolgálatónál vagy? 👍👎
  • A honlapod elérhető biztonságos https formátumban?  👍👎
  • Az oldalad regisztrálva van a Google-nál? 👍👎
  • Van állandóan frissülő oldaltérképed? 👍👎
  • Az oldalad címe jól van megfogalmazva? 👍👎
  • Az oldalad meta leírása elég csábító, minden fontos kulcsszót tartalmaz? 👍👎
  • Az oldaladon használt képekről tudja a Google, hogy mi van rajtuk? 👍👎

10. Nézd át a közösségi média felületeidet ✅📄

A Facebookon esetében ezekre koncentrálj:

  • Borító: Legyen kevés szöveg rajta. Lehet slider, de akár egy rövid film is!
  • Chat: Kell, hogy legyen, és töltsd fel a gyakran ismételt kérdéseket.
  • Sablon: Ha van terméked, akkor alakítsd át az oldalad Bolttá és tölts fel 10 terméket!
  • Vélemény: Ideje lenne már engedni, hogy mondjanak rólad véleményeket. Kérj meg minimum 20 ügyfeledet, hogy osszák meg a veled kapcsolatos tapasztalataikat!

Instagram:

Elemezd ki a jelenlegi hashtag felhasználásod, és cseréld le az 5 leggyengébbet!

Jó a Biod, érthető?

Ugye nem használsz linkeket a bejegyzésekben? Ugye nem ugyanaz a tartalmad, mint a Facebookon? Most itt az idő, hogy a jó öreg 3×3-s mintád lecseréld: egységesítsd! Elég sexy az oldalad? Kövess be néhány releváns hashtagű instást.

LinkedIn:

Befejezted már a profilod? Cseréld le a profilfotód! Keress új kapcsolatokat! Írj rá egy partneredre, kérdezd meg, hogy van!

Ugye nemcsak állandóan más tartalmát osztogatod meg? Itt az idő, hogy elmond a szakmai véleményed valamilyen szakmai cikkről, de akár egy saját rövid cikket is írhatsz.

TikTok: Neked való? Csinálj meg egy kihívást! Kövess be, pár releváns „celebet”.

Pinterest: Kösd össze a blog oldaladdal.

Youtube: Készíts egy spotot magadról: ki vagy te, honnan indultál, mi okoz neked sikerélményt, milyen fejlesztésekben gondolkozol?

… Sok felület van, de tényleg nagyon sok. Te tudod, melyik lehet számodra hasznos?

11. Hirdess, nyugodtan hirdess! 🧨

A mai napon még a 2015-s állapotok uralkodnak a Facebookon. Hányszor hallottam már, hogy „Pfú, ha akkor elkezdtem volna hirdetni, akkor most én lennék a….”. Szóval, jó hírem van: kb. annyi hirdetés fut most a Facebookon, mint anno, így a hirdetések is olcsóbbá váltak, és több emberhez tudnak eljutni. (Egyes webshopok is Black Friday szerű állapotban vannak)

A másik okod arra, hogy most hirdess: a vásárlóid vélhetően otthon ücsörögnek, mostanra már ők is megnyugodtak, és élményekre vágynak, ezt az örömöt pedig leghamarabb a vásárlás szent oltárán fogják megtalálni. Add meg nekik azt az örömöt, hogy megtaláljanak, hogy tőled tudjanak vásárolni!

A 3. ok: Vigyázz ez az ajánlatom nem tart örökké! Kezd éledezni a piac! Már látom előre azt, hogy hányszor fogom ezt hallani: „Pfú, ha akkor elkezdtem volna hirdetni, akkor most én lennék a….”.

12. Indíts egy Facebook nyereményjátékot 🧨📄

Mozgósítani szeretnéd a meglévő rajongóid, vagy éppen új követőket akarsz?  Most az egyik leghatékonyabb eszköz erre: egy jó kis játék. Jelen pillanatban sokan ülnek otthon, közülük sokan a Facebook előtt, lepd meg őket egy jó ajánlattal! Hátha betalál?!

  • Csakis a saját termékeid/szolgáltatásaid közül ajánlj fel valamit!
  • Legyen szabályos! (Facebook alapszabályok, GDPR, NAV, SZJT: ezekre figyelj!)
  • Legyen kreatív!
  • És ne felejtsd el kiemelni!

13. Indíts el egy célzott ügyfélszolgálatot 🧨📄

Ez lehet a Chatbe feltöltött speciális kérdés, vagy egy egyedi email cím, vagy telefonszám, vagy Viber vagy Skype, de ha nagyon trendi akarsz lenni, akkor csinálj egy internet rádiót. Folyamatosan mutasd meg ezt a lehetőséget az ügyfeleidnek, azaz mindenhová, ahol megjelensz tedd ki az elérhetőségét.

A Modern Vállalkozások Programjában, mi is üzemeltetünk ilyen ügyfélszolgálatot „Digitális segélyvonal” néven. Vállalkozások naponta többször keresnek fel minket segítségért, tanácsokért, akik a tájékoztatásunk végén, mindig hálás szívvel megköszönik az információinkat.

+1 Lépj ki a komfortzónádból🧨📄

Ma mindannyian hasonló problémák megoldásain gondolkozunk.  Ezért itt a remek alkalom arra, hogy együtt tudjunk gondolkozni. Keress vállalkozókat, akik hasonló cipőben járnak, mint Te!  Fogjatok össze!  Növeld meg még ma a minőségi kapcsolatrendszered! Ehhez most remek lehetőséget tud kínálni például a BNI kapcsolatépítő üzleti fóruma. Jó hír, hogy egy ideig még ingyenesen részt lehet venni virtuálisan az üzletitalálkozójukon.

+1/2 Lepd meg a legjobb kapcsolataidat🧨📄

Éppen, mint karácsonykor állíts össze egy csomagot, és ajándékozd meg a VIP listádon szereplő embereket. Köszönd meg a beléd vetett bizalmukat, mind a partnereidnek, mind az ügyfeleidnek, mind a kollégáidnak. Ezzel a plusz tippel vissza szeretnék utalni a legelső pontom üzenetére, továbbá érzékeltetni szeretném az 5-s pont jelentőségét.

Végszó: Elképzelhetőnek tartom, hogy nagyon érzed a fentebb írtak szükségességét, de felteszed a kérdést: „hogyan valósítsam meg?” Azt is belátom, hogy lehet olyan pont, amiről nem nem tudod, hogy kinek a feladata megoldani.

Egy szó, mint száz: lehet általánosságokban is beszélni erről a témáról, viszont a legcélravezetőbb az, ha neked személyre szabottan mondjuk el, hogy mi számodra most a legjobban megválasztott stratégia, melyik lépéssel folytasd az utadat.

A Modern Vállalkozása Programja IKT tanácsadói hálózata ebben a témában is díjmentesen áll rendelkezésre.

Keress fel minket, mert megéri!

https://www.vallalkozzdigitalisan.hu/digitalis_segelyvonal.html

Rejtő Jenő soraival zárom az írásom, miszerint „Minden jó, ha vége van”. Ezt várjuk mi most mindannyian. A „vége van” utáni korszakra való felkészülésedhez remélem tudtam egy kicsit segíteni!

.oOo.

A jövőben vélhetően ezekről fogok még írni:

  • 7-8 működő online vállalkozás ötlet
  • Hosszútávú online marketing stratégia kidolgozása 8 lépésben
  • A hatékony márkaépítés eszközei

Felhasznált képek forrása:

  • Címlap: Photo by JESHOOTS.COM on Unsplash
  • 3-s pont: Photo by Lukas Blazek on Unsplash
  • 4-s pont: Photo by Curology on Unsplash
  • 7-s pont: Photo by STIL on Unsplash
  • +1/2 pont:Photo by freestocks on Unsplash