„Nem jönnek be a boltba az emberek, ki sem mehetnek az utcára. Nem vesz most ingatlant senki. Félreteszik most a megspórolt pénzüket (persze csak miután az összes WC papírt és élesztőt felvásárolták a boltban). Ezért húzzuk le a redőnyt mi is, amíg elvonul ez az egész, engedjük el az embereket.”
A korona vírus egy borzasztó dolog, amely eddig ismeretlen kihívások elé állítja a vállalkozásokat. De ha minden cégvezető így gondolkodna, az beláthatatlan következményekkel járna az egész emberiségre nézve és akkor bizony az egész világ lehúzhatja a rolót. Félreértés ne essék, minden tiszteletem az ápolóké, az orvosoké, akik tisztességgel helyt állnak ebben a válságos helyzetben. De ha a gazdasági szereplők leállnak, akkor garantáltan kevesebb lesz az ateista a világban, mint egy zuhanó repülőn.
A hazai munkavállalók több mint 50%-a mikro- és kisvállalkozásoknál dolgozik. Azt hiszem nem nehéz elképzelni, hogy mennyire rossz vége lehet ennek az egésznek, ha nem harcolunk. Amiben pedig senki nem lehet biztos, az az, hogy nem jön-e „még egy” koronavírus mondjuk pont 2021-ben…
A legfontosabb tehát az, hogy minden vállalkozásnak fel kell készülnie arra, hogy a dolgok változnak és alkalmazkodnia kell. Régen az volt a tendencia, hogy a nagy hal megette a kis halat. Mostanában az, hogy a gyors hal megeszi a lassút. A jelen helyzet rávilágított arra is, hogy ez azzal a kiegészítéssel igaz, hogy az alkalmazkodni tudó gyors hal minden más halat megeszik.
Lássuk melyek a legveszélyeztetettebb vállalkozási formák:
- Ingatlanközvetítés (és általában a személyes értékesítésre épülő üzletek)
- Edzőtermek, személyi edzők, trénerek, oktatás
- Kiskereskedők (webshop nélkül)
- Művészeti galériák, múzeumok, előadóművészek
- Vendéglátás
- Szállás
Személyes értékesítés, múzeumok, galériák, előadóművészek lehetőségei
Ezek a tevékenység tulajdonképpen teljesen leálltak. Mit lehet mégis tenni?
A kulcsszó: virtualizáció.
Van egy bemutatóterme, de nem látogatják? Szervezzen 3 dimenziós virtuális túrákat. Az eseményt hirdesse meg a közösségi médiában, mintha csak egy valós bemutató lenne a helyszínen. Ha valóban profi bemutatót szeretne, akkor használhat a sportolók által már rég alkalmazott fejkamerát a bemutató élő közvetítéséhez.
Az érdeklődőkkel pedig szervezzen egyéni megbeszéléseket az ügyfél által preferált csatornán: skype, facebook messenger, Zoom, stb.
Személyi edzés, oktatás
Minden olyan tevékenység végzése, amely korábban személyes jelenlétet követelt meg, most kifejezetten hátrányos helyzetbe került. Az emberek nem járhatnak az edzőtermekbe, képzésekre, oktatásra.
Az oktatásra számos online eszköz áll rendelkezésre, amelyek nagy része teljesen ingyenes. Ott van például a könnyen elsajátítható Google Classroom. Aki viszont egy fokkal jobban paraméterezhető, de még mindig ingyenes megoldást szeretne annak ajánlott kipróbálnia a Moodle alkalmazást.
Az edzésekre, személyes tréningekre egy jól bevált, klasszikus modell alkalmazása javasolt. Olyan weboldal létrehozása, amelyen elérhetők ingyenes programok, mintaórák, úgynevezett „teaserek”. Ugyanakkor a felhasználók előfizethetnek különböző prémium csomagokra, amellyel élő oktatásokon vehetnek részt online, továbbá hozzáadott érték is jár az előfizetéshez letölthető tartalmak formájában. Ezt persze lehet tovább finomítani, aki pl. hajlandó még többet áldozni rá, az akár privát órát is vehet, a lehetőségeket már az időközben felmerülő igények szülik.
Mi a helyzet pl. az autóvezetés oktatással? Nos nem állítom, hogy mindenkinek könnyű a helyzete. A virtualizáció mindenre megoldást adhat. A virtuális valóság fejlődése lehetővé teszi ezen oktatásformák távolról történő vagy érintkezésmentes végzését is. Persze ez nagyobb beruházást is jelent, de a piaci igények alakulása garantálja a megtérülést hosszú távon, hiszen nemcsak a szeparáció oldható meg, hanem csökken a tanulók stressz szintje és a közúti balesetek száma is.
Kiskereskedelem
Bumm. 3 éve próbálom rávenni folyamatosan az ügyfeleimet, akik eddig szkeptikusak voltak az online kereskedelemmel kapcsolatban, hogy nyissanak a lehetőség felé. Most sorban keresnek meg, hogy gyorsan-gyorsan csinálni szeretnének webshopot, mert a bevételük szó szerint nullára esett vissza, míg a webshopok forgalma az egekben. Itt most álljunk meg egy szóra! A kapkodás nem vezet jó eredményre! Soha. Még ebben a helyzetben is jól átgondolt stratégiára van szükség, mert nagy bukás lehet a vége. Nem szükséges kétségbe esni, az e-kereskedelem még évekig bővülni fog. Mindenképpen szakemberrel érdemes kezdeni a munkát. Ide kattintva elérhető a témában írt másik írásom.
Vendéglátás
Klasszikus megoldás, mindenki ezt teszi (vagy próbálkozik vele): kiszállítás.
Csakhogy véleményem szerint ez kevés. Mivel mindenki erre áll át, túl nagy lesz a kommunikációs zaj, egymás ellen záporoznak a hirdetések. Ebben a káoszban pedig 2 szolgáltató jár a legjobban, mégpedig azok, akik hirdetéseket adnak el vállalkozásnak.
Ennél sokkal fontosabb a megfelelő kommunikációs csatornák kiépítése az ügyfélkörrel és olyan hozzáadott értékkel bíró tartalmak közvetítése, amelyek maximalizálják a lojalitást. Egy példa: jelenleg még nagyobb gondot jelent azoknak, akik otthon vannak, hogy mit főzzenek napról-napra, mint máskor (megjegyzem máskor sem kis gond). Ebben lehet tanácsot adni nekik, akár csak receptekkel, de videóval még jobb. Persze úgysem fog minden nap főzni mindenki, ezért ezekhez a tartalmakhoz közvetlenül be lehet csatornázni a rendelést. A csatornát pedig a közönsége válogatja: Instagram, Facebook, Youtube, saját weboldal…
Szállás
Na jó, ez tényleg nehéz dió. De gondoljunk arra, hogy nem maradhat így örökké.
Amikor a karanténnak vége, garantáltan minden család ki akar majd szabadulni az otthonából. Sorra fogják járni a wellness szállodákat és az üdülőket. Akkor pedig nagyon fontos lesz, hogy a mi vállalkozásunk jusson majd az eszükbe.
Érdemes minél több olyan tartalmat közzé tenni, amely azt sugallja, hogy már nagyon várjuk a vendégeket. Videók posztolása, 3D virtuális túrák szervezése. A legjobb eset, ha van egy kis tartalékunk, amelyet felújításra szántunk, azt most kell felhasználni. Pl. a wellness részleg felújítása és annak folyamatos közvetítése videóposztokkal és az eredménnyel együtt természetesen. Push üzenetre való feliratkozási lehetőség biztosítása, hogy értesítést kaphassanak az ügyfelek, amikor már nincs kijárási tilalom és bátran foglalhatnak. Ezzel maximálisra növelhető a foglalás valószínűsége.
A fenti megoldásokból is jól látszik, hogy az egyik legfontosabb alaptevékenység a kapcsolat folyamatos fenntartása az ügyfelekkel. Ha éppen arról, hogy hol tart a szálloda felújítása, akkor arról.
Ha pedig a fenti digitalizációs, virtualizációs megoldások megvalósítására és a szolgáltatásokra keres megoldást, akkor vegye fel a kapcsolatot megyei tanácsadójával, aki díjmentesen rendelkezésére áll és készséggel segít Önnek. Megkeresem a tanácsadómat!