Olvasási idő: 7 perc

Előző írásomban arról írtam, hogy mikor érdemes belevágnod az online bizniszbe, illetve hogy milyen termékkel nyiss webáruházat. Itt olvashatod el újra! ➡CIKK

Mostani írásomban az e-kereskedelemről, mint passzív vagy plusz jövedelmi forrásról fogok írni, méghozzá a cégalapítás nélküli fajtájáról. Szinte mindenki belevághat. Ebben a formában kockázatvállalás nélkül megtudhatod azt, hogy mennyi e-kereskedői vér csörgedezik az ereidben. Mindjárt meglátod, miért választottam ezt a célzott témát!

💯 Egy-két gondolat a globális e-kereskedelemről:

  • 2019-ben több mint 4 milliárd dollárnyi forgalmat bonyolított a piac. Ez forintra átszámolva persze még jóval nagyobb szám, leírva így néz ki:
    1 080 000 000 000 000 Ft
  • A világon 16-24 millió darab e-kereskedelmi oldal van.
  • A webáruházak 1/5-e az első évet követően bezár.

Abból a kb. 20 millió körüli webáruházból csupán 1 millió bonyolít 1000 dollárnál nagyobb éves forgalmat, azaz a nagy többség éves forgalma 300.000 forint! (Nem nyereség, forgalom!)

❗ A 2. legnagyobb hazai online piactér felhasználóinak 95%-a 600.000 Ft alatti éves forgalmat bonyolít. Szóval a nagy többségnek elegendő, így nagy valószínűséggel neked is jó lehet.

A pénz számossága miatt gondoltam feszegetni ezt az online vállalkozási formát.

✅ Sok előnye van annak, ha ilyen fajta e-kereskedőnek állsz:

  • Nem kell webshop gurunak lenned
  • Nem kell a hirdetési felületekhez értened
  • Nem kell ismerned az online marketing eszközeit
  • Nem kell ügyfélszolgálatot fenntartanod
  • Nem kell ÁSZF
  • Nem kell GDPR
  • Nem kötelező, de érdemes használnod egy számlázó programot, és egy készletnyilvántartót, mert használatukkal könnyedén követheted a bevételed alakulását

Összegezve: Csak a Te kitartásod kell hozzá, és a kreativitásod. Annyi pénzt hoz, amennyi munkát beleteszel.

Miket árusíthatsz:

  • saját használt dolgaidat,
  • saját készítésű cuccaidat, ha családtagjaiddal esténként pl. nyakláncokat készítetek vagy egyedi agyag vázákat formáztok,
  • ÚJ, más által készített termékeket

Tehát szinte bármit!

Hol árusíthatod a termékeidet:
Alapszabály: NEM tudsz értékesíteni „magánzó” formában webshopon keresztül, csak más cég által üzemeltetett oldalakra tudod felpakolni a cuccaidat. Azaz: Facebook Marketplace, Facebook Bolt, Insta Bolt, Vatera, Jófogás, eBay, sok-sok különféle apróhirdetési belföldi és külföldi oldal.

Webáruházat CSAK vállalkozás működtethet. Ennyi.

Oké, de akkor hogyan csináljam szabályosan? Hogyan jelentsem be a plusz jövedelmem?
Bevétel szempontjából a magánszemélyekre vonatkozó szabályokat kell alkalmaznod. Személyi jövedelemadó fizetési kötelezettséged áll fenn, ami a jövedelmed nagyságától függ.

Így néz ki leegyszerűsítve a bonyolult jogszabály:

  1. Ha a forgalmad évente nem éri el a 600.000 forintot, akkor nem kell semmit se csinálnod, nem kell bevallanod semmit.
  2. Ha bevételed nagyobb mint 600.000, és vannak kiadási számláid (az értékesítést megelőző 12 hónapon belül felmerült ráfordításokkal számolhatunk) az eladott árukkal kapcsolatban, akkor a teljes bevételből vond ki a kiadásaidat: Az összeg legyen X, ezt hívjuk jövedelemnek:
    1. Ha X<200.000,- Ft, akkor nincs kötelezettséged
    2. Ha X>200.000,- Ft, akkor a 200.000,- Ft feletti rész után kell 15% személyi jövedelemadót bevallanod: Ez legyen Y. Viszont ezt az adót 30.000 Ft-al csökkentheted, így fizetned csak Y-30.000 Ft-t kell!
  3. Ha nem gyűjtögetted a kiadás számlákat, akkor a 600.000.- Ft feletti rész 25%-át kell jövedelemként elszámolnod, ez legyen Z. Ezt is csökkentheted 30.000 Ft-tal. Fizetned Z-30.000 Ft-t kell!

Viszont, ha kizárólag új termékeket árusítasz nagy rendszerességgel, akkor üzletszerű értékesítésnek minősül. Ebben az esetben a feladataid:

  • Adószámot kell igényelned. Ezt az ÁNYK programból elérhető 19T101-es számú nyomtatványon tudod megtenni.
  • Egészségügyi hozzájárulási (havi 7.710,- Ft) és ÁFA fizetési kötelezettséged keletkezik. Az áfa-mentesség csak előzetes NAV-bejelentéssel érvényesíthető, úgyhogy érdemes adóalanyként történő bejelentkezéskor, az alanyi mentességet választani.
  • A bevételed már önálló tevékenységből származó jövedelemnek számít, így a (bevétel – kiadás) teljes része után kell 15%-os személyi jövedelemadót fizetned.

Megint csak egy összegzés, miért is tartom jobbnak, ha elsőre ezt az e-kereskedői formát próbáld ki: ha még nem tudod, hogy neked való-e a webáruházak kora, vagy ha még nem ismered ezen piac buktatóit.

Ha webáruház indításán gondolkozol, és nem vagy még annyira szakavatott vállalkozó, vagy nem ismered az ügyfélpszichológiát, akkor megint csak jó lesz éles kezdésnek.

🆕⏩Mire figyelj termék feltöltéskor, hogyan tedd eladhatóbbá az árut:

Photo by Lee Campbell on Unsplash
  1. A termékcím megválasztása fontos, mert ennek van a legnagyobb hatása arra, hogy a felhasználók rákattintanak-e egy találatra a találati oldalán, vagy sem.
    Tömören megfogalmazott, de minden jelentős paramétert tartalmazzon.
  2. A leírásában jól strukturáltan részletezz mindent. A lényeges infóktól a lényegtelenig haladj. Ne tegyél bele külső linket, mert elvesztheted az ügyfél fókuszát.
  3. A feltöltött kép olyan legyen, mintha az Instára szánnád: semleges háttér, fókuszban a termék, jó színbeállítás, legyen vonzó az áru, rakd rá a brand-edet, azaz alkalmazz rá vízjelet!
  4. Fizetési módoknál: érdemes csinálnod egy PayPal vagy Barion fiókot, de érdekes módon hazánkban még mindig az utánvét vezet, a vásárlók kb. 80%-a részesíti előnyben (viszont a koronavírusos ügyek nagy mozgást indukálnak az előre fizetéses rendszer felé – haladj a korral!)
  5. Szállítás: mindet sorold fel, és ami a számodra legkönnyebben elérhető, azzal kezd a sort.

Látod, egy kis rutint is tudsz szerezni a jövődhöz: legyen egy jól működő WEBSHOP-od!

⏩ WEBÁRUHÁZ nyitása előtti első ajánlott lépés a piackutatás:

A képen személy, csíkos, tartás, férfi látható

Automatikusan generált leírás
Photo by Adeolu Eletu on Unsplash

Kezdetben piackutatás céljából az is jó, ha a saját webáruházadba szánt termékedet fellövöd minden apróhirdetési oldalra. Így megtapasztalhatod, hogy mekkora kereslet lesz rá, milyen gyorsan tud elkelni, hányan nézték, hányan kérdeztek róla. Adatokat gyűjthetsz. Majd elemezheted azokat. Egyáltalán van-e rá érdeklődés?

Még egyszer leírom: piackutatás szempontjából azért is jó, mert ezeknek az oldalaknak már ki van alakítva az online rendszerük, marketingjük, tehát nem neked kell bíbelődnöd a hirdetési rendszerekkel, SEO-val, max megerősíted a terméked elérését egy saját Facebook oldallal. További előny még, hogy gyorsan eljuthatsz egy kialakult közönséghez, szóval elég hamar megkapod a felmerülő kérdéseidre a válaszokat.

💥 De miért jobb, ha saját webáruházzal folytatod?  

  • mert azon az oldalon csak TE vagy jelen, nem vonzza el az ügyfeled figyelmét más,
  • mert ott TE magad szólítod meg a vásárlódat,
  • mert ott TE alakítod ki a saját ízlésed és célcsoportodnak megfelelő struktúrát, designt, tartalmat,
  • saját célcsoportodnak tudsz célzott hirdetéseket készíteni, így hamarabb jutnak el a termékedhez,
  • neked az az érdeked, hogy a SAJÁT terméked add el, míg az ilyen oldalaknak az, hogy valamit, valakitől eladjanak.

Utolsó összegzésem: Tehát az „apróhirdetéses” attrakciód ideális megoldás tud lenni saját magad és a terméked tesztelésére is.
Kezdj bele, nézd meg: van-e benned egy kis digitális e-kereskedő vállalkozó!?

Ismét rövidre sikeredett az írásom. NEM? DE. Remélem azért adtam egy kis muníciót.

A végére egy kis színes hír. Éppen most néztem meg, hogy melyik termékek fogynak a legjobban Amazonon.  Teljesen meglepődtem, ezek pörögnek:

  • buborék fújóba folyadék
  • klumpa
  • kis távcső

Ezeket veszik most az EMBEREK online. Őrület!

Gondoltad volna…!?

A következő blogbejegyzésemben az alábbiakról fogok beszélni:

  • Hogyan építsd fel a profi webáruházadat.
  • Miért fontos a jó tárhely szolgáltató választás.
  • Milyen fajta webáruház motorral kezdj.

Forrás:

Képek forrás megjelölése: