Olvasási idő, 3 perc. Terv elkészítése: 1 óra

A jól elkészített online üzleti stratégia megalapozza a sikereket, segítségével a megfelelő tevékenységre összpontosíthatunk!  Érdemes tehát elkészíteni, szánj rá egy kis időt és energiát! Ha ezt a lépést kihagyod, akkor sokkal nehezebbé teszed a jövőbeli munkádat.

Tudom, hogy minden üzlet különbözik, egyedi céljaival és egyedi kihívásokkal néz szembe. Van azonban 8 olyan kulcselem, amelyet mindenkinek figyelembe kell vennie a koncepciója kidolgozása során.

Tanácsom a terv elkészítéséhez: köznyelven, érthető stílusban, tömören, és egyszerűen fogalmazz!

Az első ELEM a BEVEZETŐ rész: Itt vázolod fel a helyzetképet.

  • Fogalmazd meg, hogy mivel foglalkozol, mi a terméked, ki a célközönséged. Mit jelent számodra ez a vállalkozás? Szerelem, profit, szükség, passzív jövedelem?
  • Készíts egy listát az online jelenléteddel kapcsolatban:
    Melyek azok az összetevők, platformok, amelyeket már most is használsz?
    Mit szeretnél hozzáadni a listádhoz? Írd le az ötleteidet!
    • Van honlapod (igen/nem). Jellege: mobilbarát, mini-site, webshop…
    • Közösségi média profiljaid: (LinkedIn, Facebook, Insta, Twitter, Youtube, TikTok, Pinterest … stb.)
    • Egyéb profilok (Yellow Pages, GoogleMyBusiness, Árukereső, Waze, Viber… stb.)
    • Linkek, információk, cikkek, amelyek más vállalkozások webhelyein jelennek meg.
  • Hol hirdettél eddig? Mivel próbálkoztál már? Milyen csatornákon indítottál, továbbá hol futnak jelenleg hirdetéseid? Display, keresőmotor-marketing, Facebook, blogok, e-mail marketing, mobil, esetleg influencer segítségével?
  • Milyen szoftverek segítik a munkafolyamataidat? Sorold fel! Számlázó, készletnyilvántartó, webshop, CRM, CHAT … stb.. Fontold meg, hogyan működik vállalkozásod, és határozd meg, hogy mely technológiák hasznosak számodra az időmegtakarítás és az eredmény növelése érdekében. Van-e automatizálható folyamatod?

A helyzetkép ismerete fontos, mert ez egy olyan mérési pont, ami abban segít, hogy ha az idő előrehaladtával egy kicsit visszatekintesz rá, akkor láthatod, hogy a siker felé vezető úton valóban előre haladsz-e.

A bevezető után jöhet a digitális stratégiád 7 kulcs eleme!  

A digitális stratégiák 90% – a azért bukik el, mert: 

– nincs konkrét céljuk,

– nincs rögzített mérföldkövük,

– nincsenek benne megfelelően leosztva a szerepek.

Éppen ezért:

Egyértelműen meg kell határoznod a céljaidat, amiket el szeretnél érni az online világban. 15%-kal növelni szeretnéd az értékesítésed 6 hónapon belül, vagy 100 új ügyfelet szeretnél szerezni 2 hónap alatt? Esetleg a márkaépítés a célod?

A küldetésed megfogalmazása: ez lehet egy egyszerű mondat, amelyet általában cégfilozófiának vagy küldetésnyilatkozatnak hívnak! Mely értékek fontosak a vállalkozásod számára?

A közönség meghatározása. Ezzel azonosítod be, hogy hová érdemes összpontosítani az online tevékenységedet. A megfelelő csatornák kiválasztásához meg kell ismerned azt, hogy kikkel van dolgod, illetve mikor és miről érdemes beszélni velük.  Többféle módon szegmentálhatod az ügyfeleidet, akár az alapvető demográfiai adatok, mint a kor és a nem alapján, egészen a különböző érdeklődési körökig. Gondolj az ügyfelekre, és képzeld magad az ő helyükbe: hol vannak, hol keresnek, hogyan kommunikálnak?

Versenytársak elemzése. Nézd meg és jegyezd fel, hogy más vállalkozások miben különböznek a versenytársaktól. Írj össze egy listát a tiedhez hasonló márkákról, és nézz utána, hogy mit tudsz esetleg tőlük tanulni. Ki az, aki a termékedre vagy szolgáltatásodra vonatkozó kereséskor a keresőmotorokban az első találatok között jelenik meg? Milyen szavak olvashatók a webhelyek oldalcímeiben, oldalleírásaiban? Melyik platformon vannak jelen? Milyen üzeneteket közvetítenek a közösségi médiában?

Egyedi értékesítési sajátosság meghatározása (USP) Tegyél egy egyértelmű állítást arról, hogy milyen előnyöket biztosítasz, hogyan igyekszel megfelelni az ügyfelek igényeinek. Mitől lehetsz más, mint a konkurenciád? Az USP meghatározásához segíthet az, ha felteszed magadnak ezeket a kérdéseket:
A célközönséged milyen problémákkal küzd, ezeket hogyan tudod megoldani? Miben vagy jó? Mit csinálhatnál jobban? Hogyan tudnál fejlődni?

Kulcsfontosságú teljesítményjelzők meghatározása (KPI) A KPI-k segítségével nyomon tudod követni és értékelheted az előrehaladásodat. A KPI-knak konkrétnak, mérhetőnek, elérhetőnek, relevánsnak és időhöz kötöttnek kell lenniük.  Olyan KPI-t válassz, amely leginkább illik a céljaidhoz: ezek lehetnek akár értékesítési telefonhívások, közösségi média bejegyzések, e-mail-listára történő feliratkozások, valamint az ügyfél-elégedettség is. pl: A terméked értékesítésének 20%-al történő növelése a 3. negyedévben a 2. negyedévhez képest.

Az elszámoltathatóság. A siker érdekében mindenkinek ugyanazon az oldalon kell állnia. Feltétlenül határozd meg azok szerepét, akik a projektben részt vesznek. A vezetői szerepek megvitatása különösen fontos. Kinek mi a feladata? Ki miben dönthet? Ki mihez férhet hozzá?

Összegzés: A digitális stratégia ma az emberekre és a folyamatokra vonatkozik, nem csupán a technológiára, a hatékonyságra vagy az automatizálásra!

Lényeges tehát, hogy mielőtt belemerülsz a digitális világba, pontosan határozd meg, mit szeretnél elérni, azután rangsorold a különböző online lehetőségeket, amelyek segítenek elérni ezeket a célokat.

Képek forrásmegjelölése: Designed by Creativeart / Freepik