Közeledünk egy fontos dátumhoz, 2020.07.01-hez, amikor minden belföldi adóalany számára kötelező lesz az adatszolgáltatás a NAV számára.

Ez nem újdonság, mert az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A0700127.TV ) 10. számú mellékletében foglaltak szerint adatszolgáltatási kötelezettség terhelte már az adóalanyt 2018. július elseje óta a legalább 100 ezer forint áthárított általános forgalmi adót tartalmazó, belföldi adózók közötti ügyleteiről kiállított számlái esetén.

Július 1-jétől már nemcsak a 100 ezer forint áthárított forgalmi adó esetén, hanem minden belföldi adóalany számára kiállított számlát le kell jelenteni a NAV számára (a https://onlineszamla.nav.gov.hu oldalon keresztül)!

A szabályozásról és a változásról részletesebb összefoglalót a https://www.nav.gov.hu/data/cms525468/A_szamlaadat_szolgaltatas_2020._julius_1_jet_l_alkalmazando_szabalyai_kibocsatoi_oldalon.pdf címen olvashat.

Ha kézi számlatömbbel történt a számla kiállítása, akkor 1 vagy 4 naptári napon belül fel kell vinni a számlát a NAV rendszerébe. Ez rendkívül problémás tud lenni a duplikált adminisztráció miatt, ezért érdemes áttérni az online számla kiállításra!

Ha nincs még online számlázó programja, akkor a https://vallalkozzdigitalisan.hu/termekek.html oldalon szabadon választhat minősített beszállítóink termékei közül!

Készítettem egy rövid videót, amiben bemutatom az ezzel kapcsolatos fontosabb tudnivalókat és az összekötés menetét:

Modern Vállalkozások Programja, NAV online számlázás, kötelező adatszolgáltatás – 2020.07.01-jétől: https://www.youtube.com/watch?v=l7Dz8cpFO7U

Online számlázóprogram összekötése

Az online számlázó rendszereket is be kell kötni a NAV rendszerébe. Ezt egy technikai összekötéssel tudjuk megtenni. Ennek a menete a következő:

  1. A regisztrációt a NAV Online Számla rendszerében kell végrehajtani a https://onlineszamla.nav.gov.hu oldalon.
  2. Első alkalommal az “Adatszolgáltatásra Kötelezett Adózói Regisztráció” gombra kell kattintani.
  3. Majd jelentkezzen be az Ügyfélkapun! FONTOS: annak a felhasználónak (elsődleges felhasználónak) a hozzáférésével kell itt bejelentkezni, akihez az adott vállalkozás az ügyfélkapun is hozzá van rendelve!
  4. Sikeres belépést követően adja meg az adóazonosító jelét,
    • Kattintson az ellenőrzésre, majd
    • válassza ki a felhasználónevet.
  5. Válassza ki a regisztráció típusát (gazdálkodó szervezet vagy egyéni vállalkozó), majd adja meg az ahhoz tartozó részletes adataidat!
  6. Sikeres regisztrációt követően jelentkezzen be a megadott felhasználónévvel és jelszóval!
  7. Amennyiben az adott felhasználónak több cég-felhasználó kapcsolata van, akkor a jobb felső sarokban található legördülő menüből elérhető “Cég-felhasználó kapcsolatokra” kattintson.
  8. Ha az adott felhasználónak csak egy cég-felhasználó kapcsolata van, akkor az alkalmazás automatikusan továbblépteti a Cég-felhasználó kapcsolatok oldalra, ahol az adózó melletti “megnyitás” gombra kell kattintani.
  9. A “Felhasználók” menü kiválasztása után az “Új felhasználó” gombra kattintva, hozzon létre egy “Technikai felhasználót”.
  10. Adjon meg egy szabadon választott jelszót, illetve
    • jelölje be a “számlák kezelése” és a “számlák lekérdezése” jelölőnégyzeteket,
    • majd kattintson a “Mentés” gombra.
  11. A megjelenő oldalon kattints a “kulcsgenerálás” gombra. Ezzel létrehozod az XML aláíró és cserekulcsot.
  12. Írja be a számlázóprogramba a NAV rendszerben létrehozott
    • technikai felhasználó nevét,
    • jelszavát,
    • az XML aláíró kulcsot
    • és az XML cserekulcsot (4 adat) itt a számlázási fiókodban, a lenti mezőkbe.

Készítettünk egy dokumentumot, amiben lépésről-lépésre bemutatjuk az online számlázó program bekötését a NAV rendszerébe: