Közeledünk egy fontos dátumhoz, 2020.07.01-hez, amikor minden belföldi adóalany számára kötelező lesz az adatszolgáltatás a NAV számára.
Ez nem újdonság, mert az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A0700127.TV ) 10. számú mellékletében foglaltak szerint adatszolgáltatási kötelezettség terhelte már az adóalanyt 2018. július elseje óta a legalább 100 ezer forint áthárított általános forgalmi adót tartalmazó, belföldi adózók közötti ügyleteiről kiállított számlái esetén.
Július 1-jétől már nemcsak a 100 ezer forint áthárított forgalmi adó esetén, hanem minden belföldi adóalany számára kiállított számlát le kell jelenteni a NAV számára (a https://onlineszamla.nav.gov.hu oldalon keresztül)!
A szabályozásról és a változásról részletesebb összefoglalót a https://www.nav.gov.hu/data/cms525468/A_szamlaadat_szolgaltatas_2020._julius_1_jet_l_alkalmazando_szabalyai_kibocsatoi_oldalon.pdf címen olvashat.
Ha kézi számlatömbbel történt a számla kiállítása, akkor 1 vagy 4 naptári napon belül fel kell vinni a számlát a NAV rendszerébe. Ez rendkívül problémás tud lenni a duplikált adminisztráció miatt, ezért érdemes áttérni az online számla kiállításra!
Ha nincs még online számlázó programja, akkor a https://vallalkozzdigitalisan.hu/termekek.html oldalon szabadon választhat minősített beszállítóink termékei közül!
Készítettem egy rövid videót, amiben bemutatom az ezzel kapcsolatos fontosabb tudnivalókat és az összekötés menetét:
Online számlázóprogram összekötése
Az online számlázó rendszereket is be kell kötni a NAV rendszerébe. Ezt egy technikai összekötéssel tudjuk megtenni. Ennek a menete a következő:
- A regisztrációt a NAV Online Számla rendszerében kell végrehajtani a https://onlineszamla.nav.gov.hu oldalon.
- Első alkalommal az “Adatszolgáltatásra Kötelezett Adózói Regisztráció” gombra kell kattintani.
- Majd jelentkezzen be az Ügyfélkapun! FONTOS: annak a felhasználónak (elsődleges felhasználónak) a hozzáférésével kell itt bejelentkezni, akihez az adott vállalkozás az ügyfélkapun is hozzá van rendelve!
- Sikeres belépést követően adja meg az adóazonosító jelét,
- Kattintson az ellenőrzésre, majd
- válassza ki a felhasználónevet.
- Válassza ki a regisztráció típusát (gazdálkodó szervezet vagy egyéni vállalkozó), majd adja meg az ahhoz tartozó részletes adataidat!
- Sikeres regisztrációt követően jelentkezzen be a megadott felhasználónévvel és jelszóval!
- Amennyiben az adott felhasználónak több cég-felhasználó kapcsolata van, akkor a jobb felső sarokban található legördülő menüből elérhető “Cég-felhasználó kapcsolatokra” kattintson.
- Ha az adott felhasználónak csak egy cég-felhasználó kapcsolata van, akkor az alkalmazás automatikusan továbblépteti a Cég-felhasználó kapcsolatok oldalra, ahol az adózó melletti “megnyitás” gombra kell kattintani.
- A “Felhasználók” menü kiválasztása után az “Új felhasználó” gombra kattintva, hozzon létre egy “Technikai felhasználót”.
- Adjon meg egy szabadon választott jelszót, illetve
- jelölje be a “számlák kezelése” és a “számlák lekérdezése” jelölőnégyzeteket,
- majd kattintson a “Mentés” gombra.
- A megjelenő oldalon kattints a “kulcsgenerálás” gombra. Ezzel létrehozod az XML aláíró és cserekulcsot.
- Írja be a számlázóprogramba a NAV rendszerben létrehozott
- technikai felhasználó nevét,
- jelszavát,
- az XML aláíró kulcsot
- és az XML cserekulcsot (4 adat) itt a számlázási fiókodban, a lenti mezőkbe.
Készítettünk egy dokumentumot, amiben lépésről-lépésre bemutatjuk az online számlázó program bekötését a NAV rendszerébe: