A vállalkozásokkal kapcsolatos hírek legfőbb témája manapság a napokon belül bevezetésre kerülő online számlázás.
Az elmúlt hónapokban érvényben lévő vészhelyzet kapcsán számos fórumon lehetett arról hallani, hogy a tervezett 2020 július 1-ei bevezetést elhalasztják. A bevezetéssel kapcsolatos határidő azonban változatlan maradt, de némi könnyítést kaptak a számlakiállítók. Szeptember 30-ig egyfajta moratórium lép életbe, ami azt jelenti, hogy habár a vállalkozásoknak július 1-jétől adatot kell szolgáltatniuk, szeptember 30-ig szankciómentes türelmi időszakot biztosít a NAV.
A témában a Modern Vállalkozások Programjának blogján közzétett cikkek jó támpontot adhatnak és segítséget nyújthatnak a megfelelő program kiválasztásához (online számlázás témában íródott cikkek: Online számlázás videóval, Lépésről lépésre dokumentum, Hogyan válasszunk számlázót 1 rész, Milyen szempontok alapján 2 rész, További költségek 3 rész. Ahogy korábban is kihangsúlyoztuk, kiemelten fontos, hogy mindenképpen NAV adatszolgáltatásra alkalmas számlázó programot válasszunk!
A Modern Vállalkozások Programjának tanácsadója által készített videó pedig röviden összefoglalja a teendőket, amely segítség lehet azoknak, akik most kezdenek hozzá a kötelezettséggel járó feladatoknak utánajárni.
Az alábbiakban foglaljuk össze a legfontosabb tudnivalókat az adatszolgáltatás jelenlegi, a második ütemével kapcsolatban:
- Az első és legfontosabb: Nem szűnik meg a kéziszámla, de nem érdemes duplán dolgozni!
- Jelenleg 500E Ft ÁFA tartalom, vagy afölött 1 naptári nap, azalatt pedig 4 naptári nap áll rendelkezésre, hogy az adatszolgáltatás megtörténjen. Tehát ha szerdán kiállításra kerül egy számla, azt legkésőbb vasárnap este 23:59-ig be kell küldeni a NAV felé.
- Minden belföldi adóalanynak kiállított számlát jelenteni kell ÁFA értéktől függetlenül, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy minden számlát jelenteni kell, ha a vevőnek adószáma van (egyéni-, társas vállalkozás, önkormányzat, egyesület stb.).
2021. január 1-jétől jön a következő ütem, amikor is minden kiállított számlára vonatkozik az adatszolgáltatás!
A vállalkozások részéről számos kérdés érkezik a Modern Vállalkozások Programjához. Az online számlázáshoz, a digitális átálláshoz szeretnénk az alábbiakban hasznos információkkal szolgálni.
Sokszor elhangzott az alábbi kérdés:
Ha a számlakiállítás a helyszínen történik, akkor mit kell tennem ezt követően?

- E-számlát állít ki, ebben az esetben e-mail cím szükséges ( webshopok esetében egyébként is bevett szokás, akinek okostelefonja van, ott már biztos, hogy van e-mail cím is)
- Helyszínen történik számlakiállítás és nyomtatás (hordozható POS nyomtató segítségével, a megfelelő számlázó program a megfelelő számla sablonnal képes erre az eszközre számlát nyomtatni).
- Kézi számlát állít ki majd hazatérve ezt felrögzíti (maximum havi 1-2 alkalommal még kezelhető, nagyobb mennyiség esetében érdemes az a) vagy b) megoldások egyikét választani.
Ahogy számlatömbből, úgy számlázó programból is használható több, csak a könyvelő jelentse le a NAV felé a használatot!
A kollégám majd nem tudja kezelni…

- Ha a kollégánkat megbíztuk a számlatömb helyes kitöltésével, nyugodtan meglehet bízni a számlázó program használatával is, sőt! A program által készített számla minden esetben olvasható, reprodukálható.
- Több mint 10 éve vannak okostelefonok, a családdal való kapcsolattartást is valamely alkalmazás segítségével oldjuk meg, tehát az eszközhasználati képesség adott.
- Ha esetleg előre tudjuk kinek lesz a számla, illetve mi lesz a tartalma, akkor piszkozatként is elmenthetjük, hogy helyszínen már csak véglegesíteni keljen, ezáltal a kolléga csak véglegesíti a helyszínen.
- Eszközt kell biztosítani számára (telefon /(sim kártya foglalatos) tablet, illetve mobil internet), rövid oktatást, hogy kell kiállítani és véglegesíteni egy számlát. Ha szükséges egy bemutató környezetet kérjünk a számlázó program készítőitől, hogy a folyamatot ki lehessen próbálni, gyakorolni.
————————————————–
Megjegyzés: A Vodafone Tuti + Net 1 Gb, havonta 1245 Ft-ba kerül, ami jelenleg a piacon a legkedvezőbb ajánlatú 1 gigányi adatcsomag.
————————————————-
Nyugta, pénztárgép?
A nyugta nem szűnik meg, a rávonatkozó szabályok megmaradnak. Ezeket nem kell továbbra sem jelenteni, ha valamely vevő nem kér számlát, akkor nincs mit jelenteni sem.
A pénztárgéppel szintén ugyanez a helyzet. A lehetőség adott a vásárló előtt, hogy nem kér számlát, ettől függetlenül ugyanúgy ki kell tudni szolgálni.
Aki eddig is számlázó programot használt, neki csak annyi a teendője (ha még nem tette esetleg meg), hogy a szoftverrel kapcsolatosan érdeklődik, megoldották-e már a számlaadat szolgáltatást a NAV felé. Amennyiben ez megvan, úgy létre kell hozni egy technikai felhasználót, ahogy kollégám is mutatta a videóban. Majd ezt kell megadni a szoftverbe és kész is.
Ha kérdése van az online számlázással kapcsolatban keressen bizalommal!