Olvasási idő: 3 perc

Az előző cikkeimben arra igyekeztelek rávezetni, hogy hogyan hessegesd el azokat a gondolataidat, hogy ha van egy ötleted arra egyből felhúzod a webshopod és úgy gondolod, hogy már dőlnek is a megrendelések!  Ebben a cikkben bemutatom, hogy valójában mennyi munka kell egy webshop működtetéséhez!

⛔ Ha stratégia nélkül kezdesz bele, máris bukásra vagy ítélve! Legutóbbi írásomban pont ezért foglalkoztam bővebben azzal, hogy hogyan kell a saját digitális stratégiádat összeraknod.

Fontos, egysoros g y o r s gondolat: a marketing koncepcióval meghatározod, hogy kiket akarsz elérni, hol, hogyan, milyen eszközökkel.  A webshop koncepció pedig a „kiket és hol” és a „hogyan, milyen eszközökkel” közé ékelődik be.

?‍?? Ahhoz, hogy meglegyen a kezdeti webshop koncepciód, minimum 3 előkészületi feladatod van:

  1. Használható funkciók (mikor, mit, mire, hogyan használj)
  2. Webshop felépítése (mit, mikor, milyen gyakran lásson a vásárlód)
  3. ? Ki kell választanod, hogy milyen fajtájú webshopot szeretnél (bérelhető, saját magad által összerakott, teljesen egyedi)
  4. Csomagolás / szállítási stratégia (a célod az legyen vele, hogy az ügyfeleknek is tetszen, illetve a nyereségedet se csökkentse, olyan stratégiára van szükséged, ahol mindenki nyer!)
  5. ☎ Ügyfélszolgálati koncepció (folyamatos tájékoztatás, reklamálás kezelés, garanciális ügyintézés)

Visszazökkentelek: Még mindig jobban megéri webáruházat indítani, mint kisboltot nyitni! Miért is? Csak pár dolog. Mennyi plusz költsége van egy offline boltnak?  Szakképzett eladót kell alkalmaznod, bolthelyiséget kell bérelned, meghatározott készletről kell gondoskodnod. Továbbá online webáruházzal nemcsak az arra bóklászó embereket éred el, hanem a releváns célcsoportodat, bárhol, bármikor.

??? 0. pont vegyél elő egy kockás füzetet és a ceruzát! Folytassuk ⬇

?? A legelső lépésed a webáruház megtervezésekor az legyen, hogy írd össze, hogy milyen funkciókat szeretnél. Ezek fogják meghatározni, hogy milyen típusú webshopra van szükséged!

Gondold át a webáruházadhoz kapcsolódó eszközöket és azt is tervezd meg, hogy milyen marketing eszközöket fogsz használni rajta:

  • termék (kategória, leírás, szalagocska a képen, paraméterezhetőség, fotó, több fotó, kisfilm, nettó/bruttó/áfa …),
  • fizetési módok (előre utalás, utánvét, Simple, PayPal, Barion …),
  • számlázó program,
  • készletkezelő,
  • CRM,
  • logisztikai partnerek (MPL, DPD, GLS, FürgeFutár …),
  • hírlevélküldő (MailChimp, Mailerlite, SalesAutopilot …),
  • Chat,
  • marketing szoftverek (ebook, last chance, kupon),
  • közösségi média összeköttetés.

? Ezek a funkciók alapvetően befolyásolják a döntésedet, hogy bérelt vagy saját fejlesztésű webshopra van szükséged! (A webshop fajták előnyeiről-hátrányairól a következő cikkben fogok írni. Elöljáróban annyit, hogy rengeteg múlik azon, hogy mekkora a költségvetésed, te magad mennyi időt tudsz belerakni, van-e affinitásod ehhez a teljesen új területhez. )

??? 3 fontos alap dolog van még, amit a kezdetekben át kell gondolnod!

Megfelelő Domain név és jó tárhely szolgáltató kiválasztása

Domain név választása:

Valami ütős, a célcsoportodnak is egyértelműen csengő név, utaljon a termékre, vagy a hozzá kapcsolódó tevékenységre. Ha csak belföldre készülsz, akkor .hu legyen a vége.

Tárhelyszolgáltató kiválasztásánál ezeket tartsd észben: gyors, megbízható, legyen, automatizált mentéseket biztosítson, 7/24 elérhetőségű ügyfélszolgálata legyen, biztonságos, biztosan megérkező e-mail szervere legyen. Még fontosnak tartom a modern CPanel rendelkezésre bocsájtását is.

?‍♂️ Ezt többször le fogom írni még: ne az ár legyen a döntő tényező, hanem az, hogy milyen lesz az együttműködésetek, ezért fontos, hogy jól meg kell ismerned a szolgáltatódat! ?

Rendszerüzenet szövegek (mikor, mit, milyen formában jelenítsd meg)

A kosárba rakás után gondold át a vásárlás további menetét, és ahol csak tudod, tájékoztasd a vásárlót a folyamatról, ehhez mérten csinálj sablon üzeneteket. Ezeket utána csoportosítsd, melyik menjen csak email formájában, melyik mehet akár SMS-ben.

Milyen rendszerüzenet szövegek lehetnek (sikeres megrendelés, sikeres volt a fizetés, nincs készleten, becsomagoltuk és átadtuk a futárnak)
Ezenfelül még lehet (kosárba rakta, de nem fizette ki 3 napja… átvette a futártól ezt követően egy vásárlói kérdőív megküldése)

? Ezek a szövegezések is befolyásolják a döntésed, hogy bérelt vagy saját fejlesztésű webshopra van szükséged, továbbá, hogy milyen marketing eszközt válasz az ügyfélmegtartás érdekében!

Csomagolás

Írtam, hogy ez a rész egy külön átgondolt koncepciót igényel, ezért most csak egy-két gondolatébresztő sort szánok a csomagoláshoz.

  • Ki fogja a terméket becsomagolni? Saját magad, vagy egy alvállalkozó, vagy a nagyker, vagy a szállító?
  • Milyen csomagolástechnikát igényel a termék? Karton doboz vagy fólia,  papír, vagy boríték? Kell hozzá pufi, egyéb kitöltő cuccok …?
  • Milyen méretű a termék becsomagolva? Mindig egyfajta vagy változó?
  • Milyen típusú a termék? Törékeny vagy meleg hatására meglágyul?
  • Ki rakja rá a csomagolásra a címkét?
  • Van címke nyomtatód?
  • A kiválasztott számlázó tud számlát és címkét is nyomtatási formában legenerálni?
  • Szeretnél saját brandet megjeleníteni a csomagoláson?
  • Hogyan tudod megjeleníteni a saját brandet a csomagoláson?
  • Van arra alkalmas elkülönített helyiséged, ahol minden kézre áll?

? Ezek a válaszok is befolyásolják a döntésed, hogy bérelt vagy saját fejlesztésű webshopra van szükséged, továbbá ne felejtsd el a termék árába beépítened a felmerülő egyéb költségeket is!

Összegzés: Hiába van egy tuti ötleted, nem szabad csak úgy kapkodva belevágni. Minden 5 elindított webáruházból 4 azért bukik el az első évben, mert nem volt webshop koncepciójuk, ami, mint olvashattad kb. 3-99 alkoncepcióból áll.

Javaslom, hogy mindenféleképpen ott, ahol csak tudsz az automatizációra törekedj! A fejlesztési időszakban nagy költséget jelenthet, de utána megéri, mert az automatizálás összességében olcsóbbá teszi az egész rendszert, bérköltséget és rengeteg időt megspórolsz, valamint az emberi mulasztások számát is minimalizálhatod.

Példa: a megrendelt csomag számla és címke nélkül nem mehet ki az ügyfélhez, ez a két dolog feltétlen szükséges. A kiválasztott fuvarozóid és a számlázód rendszerét ezért szinte kötelező összekötni a webáruházaddal!