Lucy Sinclair a Google Insight (Keresési Trendek) csapatának EMEA (Európa, Közép-Kelet és Afrika) igazgatója vezetésével a Google a fogyasztói magatartás változását elemezte. Ebben a cikkben a fogyasztói keresésekre összpontosít és megmutatja nekünk, hogy mi jár az emberek fejében ebben a mindenki számára kihívást jelentő időszakban.

A koronavírus-járvány felgyorsította a fogyasztói magatartás változását, új kihívások elé állítva a vállalkozásokat. A Google Trendek rendszeréből származó, rendszeresen frissített EMEA keresési trendek gyűjteménye a legnagyobb változásokra hívja fel a figyelmet, hogy ezzel is segítsen megérteni a fogyasztói magatartásban történő változásokat, hogy Ön ügyfeleit továbbra is a legmegfelelőbb módon tudja kiszolgálni.

Míg a járványhelyzet okozta válság első hat hónapjában az EMEA azt vizsgálta, hogy az emberek hogyan élnek, mit csinálnak, mit tudnak, és mit éreznek, valamint hogy mit tanulnak a helyzetből, mostanában inkább a hosszú távú magatartási viselkedés felé kezdenek vizsgálódni.

Négy átfogó téma merült fel:

  1. A fogyasztók az innovációra ösztönzik a vállalkozásokat
  2. A fogyasztók elvárásai termékkategóriák között változékonyak
  3. A fogyasztóknak fokozott igényük van az élő, naprakész információkra
  4. A fogyasztók jelentősen elmozdítják a keresletet

Most elsősorban azt vizsgáljuk meg, hogy a kiskereskedelem miben és hogyan érintett a témában. A legfontosabb érintett területek a következők:

  • Nőtt a fogyasztók által korábban személyesen végzett tevékenységek virtuális alternatívái iránti kereslet – ilyen például a „virtuális próbafülke”, ahol akár egy új szemüvegkeretet, egy új rúzst vagy ruhát fel és kipróbálhatunk virtuálisan.
  • A szolgáltatással szemben támasztott elvárások egyik kategóriáról a másikra kereszteződnek, eddig ismeretlen házhoz szállítási igények indultak növekedésnek
  • A fogyasztók igénye a pontos, élő információkra azt jelenti, hogy minden eddiginél fontosabb, hogy a kiskereskedők folyamatosan frissítsék ezeket a részleteket digitális platformjaikon.
  • A felgyorsult digitális terjeszkedés megnövelte az új termékek és kategóriák iránti keresletet, kiemelve annak fontosságát, hogy a vállalkozások naprakész lépést tartsanak a kereslet gyors változásaival.

1. A fogyasztók ösztönzik a vállalkozásokat az innovációra: növekszik a virtuális alternatívák, alkalmazások és QR-kódok iránti keresések száma

A kijárási korlátozások és az üzletek bezárása miatt a fogyasztók digitális érdeklődésének növekedése innovatív megoldásokat hozott a felmerült új kihívások kezelésére a pandémia időszakában. A vállalkozásoknak kreatívan kellett működniük, hogy segítsék ügyfeleiket és teljesíteni tudják a megszokott szolgáltatásaikat. Növekedett az alkalmazások letöltésének száma a kategóriák széles skáláján, hiszen a fogyasztók eddig nem használt vagy nem ismert alkalmazásokat kerestek új és azonnali igényeik kielégítésére. A „virtuális próbafülkék” keresése szintén növekedést mutatott, miközben a QR-kódok újra megjelentek és ismét általánossá váltak.

Google keresés a „virtuális próbafülke” kifejezésre az Egyesült Királyságban.

A Google Trends számai szerint az elmúlt hat hónapban megugrott a keresés többek között az általános „alkalmazások” kifejezésre Szaúd-Arábiában, a „kerékpáros alkalmazás” kifejezésre Belgiumban, és az „online vásárlási alkalmazás” kifejezésre Dél-Afrikában. Ezenkívül, mivel a fogyasztók mozgása korlátozott volt, alternatívaként egyre inkább digitális csatornákat használtak. Ez megnövekedett keresési érdeklődést generált a „virtuális próbafülke” és a „virtuális kocsma kvíz” kifejezések iránt az Egyesült Királyságban, a „QR kód scannen” kifejezésre Németországban, Olaszországban pedig a „QR kód” kifejezésre.

2. A fogyasztók elvárásai is változnak: újfajta házhozszállítási igények és a promóciós kódok növekedését látjuk

A digitális világ felgyorsulása miatt a pandémia alatt a fogyasztók a korábbihoz képest sokkal magasabb digitális elvárásokat támasztottak. És ezen elvárások a különféle termékkategóriákon is átíveltek, mivel hasonló színvonalú szolgáltatásra számítottak a különféle iparágakban. Ilyen volt például az, hogy komposzt szállítását is elvárták házhoz menő szolgáltatással, de növekedett a „promóciós kódok” iránti kereslet az új kategóriákban is.

A keresési irányok azt mutatják, hogy a fogyasztók leginkább azért éltek az ilyen újszerű szolgáltatásokkal, hogy kapcsolatban maradjanak a barátaikkal és a családjukkal, az ünnepeket a lehető legkülönlegesebbé tegyék a pandémiahelyzetben is, vagy kültéri tereiket a lehető legjobban kihasználják, ha már egyszer a karanténban ragadtak. A Google Trends csúcsot mutat a „kertészeti házhoz szállítás” kifejezés keresésére Olaszországban, a „komposzt szállítás”, a „délutáni tea kézbesítése” („délutáni tea kézbesítése”) és „léggömb házhozszállítás” kifejezésekre az Egyesült Királyságban, a „virágkiszállítás” kifejezésre Izraelben és a „csokoládé kézbesítés” kifejezésre Franciaországban.

És mivel az online vásárlás minden eddiginél több termékkategóriában növekszik, nem meglepő, hogy a fogyasztók jobban keresni kezdték a promóciós kódokat is, az eddig nem jellemző új területeken is. A Google Trends megnövekedett keresési érdeklődést mutat a „kedvezménykód” kifejezés iránt az otthon és kert kategóriában az Egyesült Királyságban. Ugyanerre a kifejezésre kerestek a kiskereskedelmi és az élelmiszer-kiszállítás témában Spanyolországban, valamint a „promóciós kód” kifejezésre ruházati cikkek területén Franciaországban.

3. A fogyasztói elvárások fokozták az élő, naprakész információk iránti igényt: a „közelben” lévő üzletektől kezdve a „nyitvatartási idő”-n át a „mehetünk-e együtt vásárolni” témákig

A bizonytalanság és a válság során bekövetkezett sok hirtelen szabályozási változás miatt a fogyasztók igénye a pontos „valós idejű” információkra is megnőtt. Különösen igaz ez a kiskereskedelemre, mivel a fogyasztók helyi információkat kerestek a boltok nyitvatartási ideje és újranyitása témájában, a vásárlási javaslatok és tilalmak, valamint a „legcsendesebb vásárlási időszakok” területén. Ez azt is jelenti, hogy minden eddiginél fontosabb, hogy a kiskereskedők folyamatosan frissítsék ezeket az információkat minden digitális platformjukon.

A kereslet iránti érdeklődés különösen a „közelben” keresések iránt nőtt, mivel a vásárlók helyben kívánták kielégíteni igényeiket, valamint az üzletek és szolgáltatások újbóli megnyitásának megkeresésére irányuló érdeklődések is kimagaslóak lettek. A konkrét keresések a következőket tartalmazták: „üzletek a közelben” Dél-Afrikában, „szalon a közelben” az Egyesült Arab Emírségekben, „nyitva vannak-e a fogorvosok” Spanyolországban „nyitva lévő újrahasznosító központok” az Egyesült Királyságban, „nyitva lévő körömstúdiók” Németországban, és általánosabb „a közelemben” kifejezés Olaszországban és Spanyolország.

Google keresés a „mehetünk-e együtt vásárolni” kifejezésre Franciaországban

A helyi információk mellett a fogyasztók más sajátosságokat is előszeretettel keretek, például azt, hogy mehetnek-e együtt vásárolni és milyen nyitvatartási idők vannak. A Google Trends megnövekedett keresési érdeklődést mutat a „mehetünk-e együtt vásárolni” kifejezésre Franciaországban (lásd ábra fent), a „legcsendesebb idő a bevásárláshoz” kifejezésre az Egyesült Királyságban és a „nyitvatartási idő” kifejezésre Lengyelországban, Dániában és Svédországban.

4. A fogyasztók jelentősen elmozdítják az igényeket: növekszik az új kategóriák és termékek iránti kereslet

A korlátozások miatt, és mivel a fogyasztók tömegesen fordulnak az online vásárlásokhoz, hogy kielégítsék személyes igényeiket, megváltozott a kereslet az új kategóriák és termékek iránt is. A világjárvány kezdetétől fokozódott az otthoni, a kerti és az elektronikai kategóriák keresése, valamint az olyan termékek iránti érdeklődés is, amelyekkel az önmaguk és gyerekeik szórakozását segítik elő. Az olyan cikkek iránt is megnőtt a kereslet, amelyek kényelmesebbé teszik az életüket, hiszen több időt töltenek otthon.

A Google Trends azt mutatja, hogy az Egyesült Királyságban növekedett az „elektronika gyerekeknek” iránti keresés, az ágyak, játékok, stb. kutyáknak iránti keresés Spanyolországban; a „játékok lányoknak” és „házimozi” kifejezésekre való keresés Franciaországban. Németországban a jóga, török ​​konyha stb. „kezdőknek” és a „4K monitor” kifejezésekre való keresés növekedett. Hódított még a „képernyő árak” kifejezés Egyiptomban, „robotporszívó” Olaszországban ” és a „HD smart led-TV” Törökországban.

Ha még többet szeretne megtudni az állandóan változó naprakész keresési kifejezésekről, használja az interaktív „Növekvő kiskereskedelmi kategóriák” oldalt, amely naponta frissül a legfrissebb Keresési információkkal!

Forrás: Think with Google: Search insights from Google Trends: 4 behavioural shifts that have changed retail