Kevés dolog tud olyan gyors és széleskörű változásokat hozni, mint a technológia – cikkünkben most a hagyományos pénzügyi intézményekre és a FinTech jelenségre fókuszálunk.

„A FinTech nem csak technológiai innováció a pénzügyi szektorban. A FinTech a digitális pénzügyek legújabb generációja, amivel a pénzügyi szolgáltatások egyszerűbbé, gyorsabbá és olcsóbbá válhatnak.”1

A Fintech-alapú innovációk fejlődése néhány év alatt átalakította a pénzügyi szolgáltató ipart, megváltoztatva azt, hogy a nagy és kisvállalkozások hogyan kezelik a pénzügyeiket, hogyan fizetnek számlákat és hogyan kölcsönöznek pénzt. A változás kihívást jelentett a hagyományos („brick and mortar”) hitelezők számára, és alkalmazkodásra kényszerítette őket, hogy lépést tarthassanak az újonnan induló alternatív hitelező társaságokkal.

Ez a tendencia remek lehetőséget biztosít a vállalkozások, különösen a kisebb vállalkozások számára, mivel elérhetővé tették számukra a pénzügyi automatizálást, az adatelemzést és a rugalmas finanszírozási lehetőségeket – egyszóval egy nagyobb pénzügyi szabadságot. Ennek eredményeként ma már több kisvállalkozás képes pénzt megtakarítani és így versenyképesebbé válni.

Az átalakult hitelezés

A FinTech által hozott változások talán legjobb példája a hitelezési üzletág. A hitelezés ma már nem csak a bankok felségterülete, az online hitelező társaságok a technológia segítségével felgyorsították a hiteligénylés és a hiteligénylők hitelképességének vizsgálatának folyamatát.

Szélesebb körű pénzügyi adatokra támaszkodva az online hitelezők gyakran a magasabb kockázati profilú kisvállalkozások számára is elérhetővé tehetik a finanszírozást. Ezáltal ezek az alternatív hitelezők részt követelnek maguknak a hagyományos pénzügyi intézmények hitelezési tevékenységének piacából.

Ez a verseny azonban sok hagyományos hitelezőt csak erősebbé tett. A fejlődésre nyitott pénzügyi intézmények egyre inkább együttműködnek az alternatív hitelező társaságokkal és más FinTech vállalkozásokkal, hitelezési üzletáguk bővítésének eszközeként tekintve őket, egy költséges szoftverfejlesztési folyamat kivitelezése helyett.

Ezekkel a fintech cégekkel összefogva a pénzintézetek javítják saját belső folyamataikat és legyőzhetik azokat az akadályokat, amelyekkel a kisvállalkozói hitelek nyújtásakor szembesültek, ideértve a dokumentációt, a megfelelőség biztosítást, a költségeket és a garanciavállalást.

Integrált pénzügyi irányítás

A felhőalapú alkalmazások használata a vállalat pénzügyeinek egyetlen platformon történő összekapcsolására szintén átalakítja a vállalkozásokat, ez különösen a kisebb cégek számára hasznos. A technológia egyszerűsítheti a különféle back-office funkciókat, lehetővé téve a cégek számára, hogy számos feladatot automatizáljanak, beleértve a fizetéseket, az ügyfélszámlázást és a bérszámfejtést.

A pénzügyi számlák szinkronizálásával a vállalkozások beállíthatják az automatikusan fizetendő számlákat, ezáltal a kiadásaikat pontosan követni tudják. Nem vesznek el többé a sok számla között, azon agyalva, hogy melyiket mikor kell kiegyenlíteni.

Eközben az alkalmazottak munkaóráit automatikusan nyomon követő és a szükséges bérszámfejtést generáló alkalmazások a hibák minimalizálásával pénzt takarítanak meg a vállalkozások számára. Az all-in-one megközelítés valós idejű képet nyújt a vállalkozásoknak a pénzügyeikről, ami kulcsfontosságú a pénzforgalom pontos kezelésében.

A felhőalapú pénzügyi menedzsment rendszer egyik mellékterméke, hogy az összes tranzakció olyan adatcsomagot generál, amely értékes betekintést nyújthat a kisebb cégek számára is. Nézzük például a számlázási folyamat eredményeként kapott adatokat: azok a vállalkozások, amelyek olyan platformot használnak, amely automatikus számlákat állíthat elő ügyfeleik számára, felhasználhatják ezeket az adatokat arra, hogy jó előre felmérhessék potenciális pénzforgalmi hiányaikat.

Ugyanez a technológia felhasználható annak megvizsgálására is, hogy egy projekt jó úton halad-e nyereségesség szempontjából, vagy akár annak meghatározására, hogy mely termékeket vagy szolgáltatásokat kell a vállalatnak kiemelten kezelnie az értékesítés maximalizálása érdekében.

Fizetési rugalmasság

A leginnovatívabb pénzügyi szolgáltatási alkalmazások a fizetések területén találhatóak, gondoljunk akár a magánszemélyek közötti pénzátutalásokra, az e-kereskedelemre vagy a munkavállalói kifizetésekre. Mivel nagyon sokan hónapról hónapra gazdálkodnak, a bankokra egyre nagyobb teher hárul, hogy az utalásokat minél hamarabb teljesítsék.

A legfrissebb FinTech innovációk közül néhány a kisvállalkozások számára biztosít nagyobb rugalmasságot. Egy jó példa erre az a lehetőség, amikor egy vevő bankkártyával fizethet olyan helyzetekben is, amire korábban nem volt lehetőség.

Könnyű alkalmazás

Bár egy új technológia alkalmazása körülményes lehet, az üzleti célú FinTech eszközök többsége a fogyasztóknak szánt alkalmazások felhasználhatósági szokásait alkalmazza, így annak megismerése viszonylag egyszerű. A bevezetés után pedig az eredmény látványos: az automatizálás egyre több adminisztrációt szorít a háttérbe, így az üzleti tulajdonosok a megnyert szabadidejükkel koncentrálhatnak a növekedésre, a munka és a magánélet egyensúlyára, vagy bármi másra.

Források:

Idézet1: FinTechZone: https://fintechzone.hu/mi-a-fintech/